november 2012

Wist je dat...

 * Wist je dat algemeen...
- Juf Liesbeth vrijdag jarig was en dat we met z`n alle in de zaal gezongen hadden. Hiephiep Hoera!!!
  
- Alles klaar staat om de Sint maandag te ontvangen in onze school!! Wat kijken de kleuters er naar uit!
  

* Juf Ine
- Wat de kleuters in het klasje van juf. Ine beleefden kan je ontdekken wanneer je op de volgende link 
klikt http://inonsklasje.blogspot.be/

 

* Juf Lieve/Kim
- Bij juf.Kim en juf.Lieve werkten ze de afgelopen week rond het thema "sinterklaas".
- De klas werd versierd met vlagjes, klaasjes en pietjes en werd een echte Sintklas.
- Dinsdag kwamen de boot en de schimmel erbij en vanaf dat moment kropen de kls.de hele dag
  in de rol van Sinterklaas en Zwarte Piet.
- Het gevoel "bang" kwam hierbij natuurlijk ook aan bod en de kls. mochten hun ware gevoelens ook uiten
  adhv de gevoelsmaskers.
- Ze leerden een liedje over de baard van Sinterklaas en dansten de pietedans.
- Er werd een knuffelmatras aangeboden waarop de kls.konden knuffelen zoveel ze maar wilden.
- Er werden sinterklaaspuzzels aangeboden en ze mochten pietjes inkleuren die later prachtig versierd werden.
- Elke kleuter knutselde van een taartschijf een zwarte piet.Deze werden tegen het raam gehangen en versierden
  de klas prachtig.
- De aftelkalender werd aangeboden. Nu maar aftellen! Wanneer komt de Sint in de klas? Thuis?...
  Met spanning wordt er uitgekeken naar dat veelbelovende bezoek.
- Een memory van Sinterklaas werd als milieuverrijking aangeboden en meester Thierry versierde met hen pietemaskers.
- Er werden vele sinterklaasverhalen beluisterd en de woensdag werd afgesloten met de DVD "dag Sinterklaas". 
- Donderdag en vrijdag hebben we hard gewerkt aan onze pietenmutsen : schilderen, stempelen, versieren, …
  wat een knutselpret ! Als de Sint met zijn pieten op bezoek komt in onze school doen we allemaal onze pietenmuts op.
  We hebben ook nog vlaggetjes bestempeld om de hal te versieren.
- We kunnen het lied “Zie ginds komt de stoomboot” nu allemaal uit volle borst meezingen !
- Het sinterklaasverhaal van Rikki had zoveel succes dat de kleuters het 2 keer wilden horen.
- Er werd ook een verteltafel geintroduceerd rond het boekje “Dikkie Dik viert Sinterklaas”. Dit eenvoudig verhaal kunnen
  de kleuters zelfstandig naspelen en navertellen aan de hand van het materiaal dat aan bod komt in het boek.
- Vrijdag gingen we ook nog turnen met juf Annita.
- Om de week af te sluiten keken we naar een film van een kleine das die op zoek gaat naar kruidige pepernoten.

   
  

* Juf Carine
- We maakten deze keer een uitstapje naar de schoenwinkel nl.de Shoediscount.
- Amai, er waren zeer veel verschillende soorten schoenen.
- We mochten zelfs eens in het magazijn piepen.
- Daarna gingen we zelf een winkeltje inrichten.
- Wat kwam het rollenspel al snel op gang.
- Vele meisjes leken wel echte prinsesjes met de muiltjes van Joelle.
- Verder maakten we pietenmutsen en hebben onze liedjes en dansjes voorbereid voor het grote
  bezoek van de Sint,dat op maandag plaatsvindt.
  
  
  

* Juf Nathalie
- Melvin jarig was dinsdag  en dit hebben we goed gevierd! Proficiat!
- De kleuters zich wilden schminken in piraten en dit ook woensdag gebeurde!
  Wat vonden ze dit leuk en het spel in de piratenhoek sloeg helemaal om. Ze waren echte piraten!
- De meeste kleuters hard gewerkt hebben om een piratendiploma te verdienen zodat ze een echte 
  piraat werden! Ze moesten hiervoor: een schat zoeken, het naamkaartje maken, een boot naverven, 
  een puzzel maken en een zwaard of hoed knutselen. 
- Juffrouw Jessy woensdag en donderdag is komen meespelen in de klas. Woensdag speelde ze een 
  memory met de kleuters. Donderdag speelde ze een muziekspelletje, de kleuters mochten met de 
  instrumenten muziek maken.
- Vanaf donderdag zijn we begonnen aan het thema Sinterklaas. De kleuters hebben al goed moeten knutselen.
  Ze mochten kiezen tussen een pietenhoed of een mijter, deze werden donderdag en vrijdag geknutseld.
- Alle kleuters kijken er echt naar uit om de Sint maandag te zien! De kleuters hebben al goed geoefend
  met Sinterklaasliedjes te zingen.
- Het verhaal van Rikki helpt Sinterklaas werd voorgelezen en hierna werd het ook gespeeld door de juf.
  Nu kunnen de kleuters het zelf naspelen in de hoek. 
  
  
  

* Juf Nathalie
- we deze week nog gewerkt hebben rond sprookjes.
- juf ons het sprookje van de kikkerkoning, Assepoester en de gelaarsde kat heeft verteld.
- we roodkapje en de wolf geschilderd hebben. De kinderen van 5 jaar ‘ROODKAPJE’ gestempeld
  hebben bij hun schilderwerk.
- we 3D puzzels van verschillende sprookjes maakten.
- we vele poetsspullen meebrachten om net Assepoester te poetsen. Onze hele klas kreeg een grondige beurt:
  de kasten, de ramen, het speelgoed in de poppenhoek en zelfs de vloer werden onder handen genomen. 
- we over de T, Torenletter van Rapunzel, hebben geleerd. We brachten allemaal spullen mee die begonnen met de letter T.
- we woensdag begonnen zijn met ons voor te bereiden op het bezoek van de Sint. We hebben mijters en
  pietenmutsen geknutseld. Ook maakten we vlaggetjes en tekeningen om de hal mooi te versieren.
- juf Suzanne 3 dagen bij ons in de klas was. Ze vertelde ons  2 sprookjes en speelde met ons een
  gehoorspelletje. Op donderdag had ze muziekinstrumentjes meegebracht. Hiermee mochten we muziek maken  
  net zoals de Bremer stadsmuzikanten.
- juf ons het sprookje van de Princes op de erwt vertelde op een heel speciale manier. Tijdens het verhaal mochten
  we allemaal op de grond gaan liggen met onze ogen dicht.
- we sprookjeskoekjes hebben gebakken op vrijdag. Dankjewel Oscar!
- we sinterklaasliedjes oefenden voor het Sinterklaasbezoek op maandag.

  
  
  

*Juf Liesbeth

Wist je dat…
- Wannes zondag 5 jaar is geworden? Maar wat had hij pech … maandag zouden we hem vieren maar
  jammer genoeg was hij voor 2 dagen ziek. Dus we keken écht uit naar zijn terugkomst op woensdag.
  Met een goedgevulde verjaardagskoffer stapte hij de klas binnen en zodra het kon werden de dino’s
  tevoorschijn getoverd. Wist je dat de juf zelfs een kookwekkertje moest gebruiken om de tijd te limiteren
  want anders kregen we problemen … zo veel interesse voor deze prehistorische dieren! 
  En de verjaardagstaart smaakte overheerlijk… er bleef geen kruimeltje van over! Drie dikke kussen voor Wannes …
  PROFICIAT!
- we maandag naar het luisterverhaal van Peter Pan hebben geluisterd?
- we een proefjestafel rond vliegen hebben gedaan? Wie wou mocht zich hier helemaal in uitleven en
  we experimenteerden en onderzochten zo de eigenschappen van lucht. Zo ontdekten we dat lucht plaats inneemt,
  lucht is overal, lucht weegt en warme lucht stijgt. We leerden een vlieger vouwen volgens een stappenplan,
  speelden met een ballon vol lucht en hielden een vliegerwedstrijdje. Zo probeerden we ook een veertje in de
  lucht te houden door in een rietje lucht te blazen. Maar “het aller-leukste trucje” was toch wel om een
  pingpongballetje in de lucht te houden zonder het aan te raken!!! 
- we een associatieopdracht hebben gedaan in het thema sprookjes “wat hoort bij mekaar”? 
- we een schaduwspel gespeeld hebben?
- de kleuters actief de begrippen 1 meer, 1 minder en evenveel kunnen gebruiken?
- we dinsdagnamiddag op sprookjestocht zijn geweest in de bib van Maaseik?  Met behulp van een aantal
  sprookjesfiguren kregen we een hele rondleiding door de bib. Als beloning voor onze luistergrage oortjes
  speelden de sprookjesfiguren nog een spel met ons. Dank je wel voor deze leuke namiddag!
- de juf S-spulletjes in de klas verstopt had zodat de kindjes op zoektocht konden gaan naar wel 12
  spulletjes om in hun mandje te leggen? 
- ons klasje van onze directrice speelgoed van Playmobil heeft mogen lenen? De speelgoeddozen van
  het sprookje van Sneeuwwitje, Assepoester en Hans & Grietje kwamen wel echt op het goede moment.
  Per 2 kleuters mochten ze hiermee spelen.
- we een kroontje knutselden voor als Sinterklaas nu maandag op bezoek komt in onze klas?
- er nog volop gespeeld werd in de themahoek? Ze raken maar niet uitgespeeld… maar aan alle
  mooie liedjes komt een einde en vanaf volgende week staat er weer een nieuw thema op stapel. 
- we vrijdag lekker gesmuld hebben van de frietjes en frikadel die de juf trakteerde omdat ze jarig 
  was. Juf Marie-Jeanne had voor zelfgemaakte frietjes gezorgd en het was wel echt te merken want 
  er werd flink gesmuld. Juf Marie-Jeanne dank je wel voor je hulp in de klas.
  Bedankt aan iedereen voor de vele felicitaties! xxx
Fijn weekend!

  
  
  

Wist je dat...

 

* Wist je dat algemeen...
- Dat er bij Nada van juf Nathalie B. een broertje geboren is, Adam. Proficiat!
- Juf Nathalie D. maandag jarig was en dat we met z`n alle in de zaal gezongen hadden. Hiephiep Hoera!!!
 
 
* Juf Ine
- Wat de kleuters in het klasje van juf. Ine beleefden kan je ontdekken wanneer je op de volgende link 

 

 

* Juf Lieve/Kim
- Bij juf.Kim en juf.Lieve werkten ze de afgelopen week verder rond het thema "baby".
- Maandag kwamen de mama en papa van Kas op bezoek met zijn babybroertje "Theo".
- In de babyhoek werd er lekker geknuffeld met Theo en de papa liet ons zien hoe je een pamper moest verschonen.
- De kls.brachten zelf babyspeelgoed mee om de babyhoek te verrijken.
- Er werd een sorteeroefening met 2 babytjes gespeeld (welke spullen horen bij het hartje/sterretje?) en de kls.kregen
  de kans om een mal van een papflesje te omlijnen en te versieren.
- Dinsdag vierden we dat er een babytje geboren was bij Lander(ook al zit hij niet meer bij ons in de klas)en
  smulden we van beschuit met muisjes.
- Meester Thierry kwam ook weer een dagje meespelen in onze klas en dat is voor de kls. een echt feest!
- De dag werd afgesloten met het verhaal verteld vanuit ons vertelkastje "de kamishibai": "Er komt een baby".
- Woensdag kwam juf Elke langs om ons haar zwangere buik te tonen. Ze bracht echo-foto ‘s mee en zo zagen
  we de kleine baby in de buik. Ze had ook een leuk boek bij over de groei van een baby.
- Er kwam een babyspeelgoedtafel waar we nog eens konden spelen met babyspeelgoed : vormenblokjes , stapelbekers,
  tollen, rammelaars, … Deze tafel had erg veel succes !
- We knutselden baby Jules. Jammer genoeg hadden we niet genoeg tutjes voor iedereen. Wie ergens nog een tutje kan vinden,
  mag dit volgende week ook nog meegeven naar school.
- We speelden een concrete memorie : iedereen kreeg een babysokje en we gingen op zoek naar hetzelfde sokje ergens in
  de klas. Nadien kwamen de babysokjes op een tafel en konden we dit spel daar spelen.
- We deden een wiskundige meetoefening aan de hand van babyflesjes gevuld met melk.  We oefenden al spelend de
  begrippen: leeg, vol, meer, minder, veel, weinig, …
- De themahoek piraten werd verder aangevuld met materialen en de juf speelde mee om spelscenario ‘s aan te reiken en
  zo het rollenspel op gang te brengen.
- Er werden deze week nog verschillende verhalen rond thema baby verteld.
- Vrijdag gingen we ook nog turnen met juf Annita.
- Volgende week werken we rond thema Sinterklaas in de klas ! Tot dan !
  
  
  
 

 

* Juf Carine

Beste Ouders,
zoals beloofd nog enkele foto's van echte verpleegkundige.
Ook een echte verpleger in de klas, je kan al zien hoe leuk het was.
De apotheek kwam ook aanbod, in ons waterlaboratorium experimenteerden we volop met spuitjes en flesjes.
In de kleihoek maakten we echte pilletjes.
We versierden een mooie zakdoek.
Het rollenspel in de doktershoek ging verder met wel echte telefoongesprekken.
Op vrijdag namen we een aanloop naar thema schoenen.
We zochten onze schoen in de schoenensoep en dansten op onze sokjes.
Tijdens het tafelpoppenspel kwam er een dansschoen op bezoek die zich ging versieren.
Ze wou mooi zijn, om zich op het dansfeest te plezieren.
Na een verfongeluk leerde ze een vriendje kennen: één van de herenschoenen.
En als ze volgende week  terug zijn van het feest gaan we schoenen boenen. 
Tot volgende week!!!!!!!
  

 

 

* Juf Nathalie
- We maandag de verjaardag van onze juf vierden in de klas. De juf moest van de kinderen zelfs op de stoel gaan staan
  tijdens het zingen. Wat vonden de kleuters dat leuk!
- De naamkaartjes ons raam mooi versierden, weten jullie allemaal al welke van jullie kleuter is?
- Er nieuwe materialen aangeboden werden: een visspel, zand voor in de zandbak (geen herfstvruchten meer), piratenspel...
- We op dinsdag bezoek hebben gekregen van studentes uit Helmond. Ze kwamen een kijkje nemen hoe wij in België werken.}
- Op woensdag 4 studentes van Humane Wetenschappen met ons kwamen spelen in de klas. De kleuters genoten ervan 
  om 5 juffen in de klas te hebben. Wat een leuke dag!!
- We een luistertaak deden. De juf nam met een bandopnemer onze stemmen op en later moesten we proberen te raden 
  wie we hoorden. Dat was heel grappig maar ook best moeilijk.
- We donderdag de verjaardag van Ella vierde, proficiat!!!
- De kleuters piratenhoeden en/of -zwaarden maakten en ze deze woensdag mee naar huis krijgen.
- De juf dinsdag het verhaal van "kikker zoekt een schat" voorlas, woensdag speelde de juf het verhaal na. 
  Dit gebeurde in de zandbak, de kleuters mochten daarna dit zelf naspelen.
- De kleuters vrijdag een schatkaart hebben gevonden in de klas, kapitein Parel had deze verstopt en toen gingen 
  we op zoek naar de schat! En we hebben deze gevonden na even zoeken en goed op de kaart te kijken. 
  Wat vonden ze dit leuk!
   
 
  

 

 

* Juf Nathalie B.
- We deze week verder werkten rond sprookjes. Roodkapje, Sneeuwwitje en Hans en Grietje kwamen uitgebreid aan bod.
- We maandag startten met het spookje van Roodkapje.
- We het liedje van Roodkapje zongen.
- Juf een mandje met letterkoekjes bij had. Met deze letterkoekjes konden we de woorden uit het verhaal na leggen en
  natuurlijk lekker opsnoepen…
- We veel geteld hebben met het telspel van de wolf.
- We prenten van het verhaal ‘Roodkapje’ in de juiste volgorde moesten leggen.
- We op dinsdag bezoek hebben gekregen van studentes uit Helmond. Ze kwamen een kijkje nemen hoe wij in België werken.
- We naar de film van Sneeuwwitje keken.
- We een luistertaak deden. Juf nam met een bandopnemer onze stemmen op en later moesten we proberen te raden
  wie we hoorden. Dat was heel grappig maar ook best moeilijk.
- Op woensdag 4 studentes van Humane Wetenschappen met ons kwamen spelen in de klas.
- We veel speelden met het gezelschapsspel van Roodkapje.
- We deze week bezoek kregen van juf Elke.  Ze had voor ons allemaal koekjes meegebracht. Ook had ze foto`s van de baby bij.
  Daar moesten we toch eens goed naar kijken zo`n donkere foto`s…. Juf Elke, we vonden het fijn dat je er was!
- We deze week ook veel met de clics bouwden. We zijn maandag begonnen met het maken van kleine tapijtjes in
  verschillende kleuren. Toen ze allemaal af waren hebben we ze aan elkaar gemaakt zodat we een echt vliegend tapijt hadden.
  We hebben ook lange sporen gemaakt in verschillende kleuren die we in de zaal zijn gaan vergelijken. De gele was de langste! 
  En alle sporen aan elkaar was 40 stappen lang!
- Juf  7 geitjes, moeder geit en de jager voor ons gemaakt had. Daarmee konden we fijn op de verteltafel spelen.
- Juf An met een paar kindjes is komen werken rond ‘Plagen’.
- We op vrijdag een prachtig peperkoekenhuis hebben gemaakt. We versierden het met heel veel lekkere snoepjes. ‘Knibbel
  knabbel knuisje, wie knabbelt er aan mijn huisje?’……… juf Liesbeth???
- We deze week heel veel zongen over de verschillende sprookjes.

  
  
  

 

* Juf Liesbeth

Wist je dat 
- deze week het sprookje van Assepoester aan bod was gekomen? De kleuters die wilden mochten Assepoester zijn
  en kregen van de stiefmoeder (= juf) verschillende taken opgelegd zodat ze de poetsmaterialen konden verkennen.
  Er werd aardig geveegd en geschuurd… zo zeer zelfs dat de juf moest ingrijpen bij al dat enthousiaste werken! 
- de juf een vervolgactiviteit had gezorgd voor de luistertaak van vorige week? Met behulp van een opdrachtkaart mocht
  1 kleuter de opdracht geven en de andere kleuter moest goed luisteren om de opdracht uit te voeren.
  Voor vele kleuters was het nog té moeilijk om de opdracht te geven… maar als de juf de opdracht gaf dan lukte het
  al aardig goed! Daarom gaan we nog heel concreet werken rond plaatsbepalingen en het formuleren ervan.
- we fijn geturnd hebben met juf Annita ?
- we deze week ook begonnen zijn met het aanleren van een “behekst” versje over sprookjes? 
- woordstukjes klappen kinderspel aan het worden is voor de kinderen? Maar nu moeten we ook goed luisteren hoeveel
  keer we in de handen klappen … en dat is al heel wat moeilijker!!! 
- we in onze klas op zoek zijn gegaan naar spulletjes die beginnen met een “S”? Zo konden we Sneeuwwitje, schaar,
  schaap, spelletje, stift, speldje, enz… in ons mandje leggen. Maar bij vele kleuters bleef deze opdracht wel
  echt nazinderen en zochten de kleuters voor de rest van de dag naar woordjes die beginnen met een S : Sinterklaas,
  stoel, slang, stapelbed,Sam, … . Maar er waren ook kinderen bij die woordjes zochten waar een S in voorkwam, en
  hier hebben we dan verder een spelletje op gedaan: heks, toverstaf, schoen, … .
- er ook aardig wat geteld, gekleurd en gespeeld werd in de verschillende hoekjes van de klas? 
  Zo moesten de kleuters het juiste aantal appels in de mand tekenen (getal- en/of cijferbeeld) Mochten ze de kleuroefening
 “spiegeltje, spiegeltje aan de wand … wie is de mooiste van het land? “ met hun eigen spiegel doen. Of konden ze nog
  uitvoerig spelen en zich inleven in de verschillende personages van de sprookjes. Kortom, voor ieder wat wils!
- We deze week ook veel bezoek over de vloer hebben gekregen? Op dinsdag kwamen er meisjes van de lerarenopleiding uit
  Nederland eens kijken hoe het er bij ons aan toe ging en woensdag mochten we de jongeren van Humane Wetenschappen
  van College 2 ontvangen in onze klas. Beide groepen waren héél enthousiast én wij genoten van al die aandacht!
- Maar in heel die drukte zouden we nog vergeten dat Klein Duimpje in onze klas is gearriveerd! We luisterden naar het sprookje
  en mochten daarna de zevenmijlslaarzen prikken om er vervolgens een eigen klein Duimpje bij te tekenen! 
- we de ontdekdoos van stenen helemaal ondersteboven hebben gehaald? Zo konden we verschillende stenen waarnemen en
  er verschillende proefjes mee doen. Het was actie ten top!!!
- de kinderen vele keren een stap- en teloefening met de zevenmijlslaarzen hebben gedaan? 
- we ook een nieuwe, leuke luistertaak hebben gedaan? Wannes maakte een eigen creatieve blokkentoren die niet zichtbaar
  was voor Pieter en daarna moest Wannes stap voor stap verwoorden welk blokje Pieter moest nemen om dezelfde toren na
  te maken. In heb begin was het even zoeken naar de juiste benamingen van de verschillende soorten blokken maar eens
  deze moeilijkheid weg was, begon voor ieder het spelplezier! Andere kleuters wilden dit ook wel eens uitproberen en dus
  stonden Naoufel, Liam, Ahmed, Elke, Lucas en Sam ook in de rij om dit te doen.
- We deze week gezellig hebben afgesloten met het zingen/voordragen van gekende liedjes en versjes? 
  
  
  
 

 

 

Wist je dat...

Wist je dat algemeen...
- Juf Annita de speelplaats heel mooi versierd heeft met spelletjes. Zo kunnen de kleuters tijdens de speeltijd hiermee spelen.
  En wat vinden ze dat leuk!!! Echt bedankt juf Annita!!
  
   
    

* Juf Ine
- Wat de kleuters in het klasje van juf. Ine beleefden kan je ontdekken wanneer je op de volgende link 
  klikt http://inonsklasje.blogspot.be/  

* Juf Lieve/Kim
- N.a.v de geboorte van het broertje "Theo" van Kas, werd er bij juf.Kim en juf.Lieve gewerkt rond het thema "baby".
- Er werd samen met de kls. een bbabyhoek ingericht waar de kls. mama en papa konden spelen en de baby's
  konden verzorgen, wassen,eten geven,...
- De juf.speelde vaak mee om het rollenspel op gang te krijgen.
- De blokkenhoek kreeg een nieuwe plaats in de klas en had veel succes. Er werden prachtige constructies
  gebouwd met planken en houten blokken.
- Ze kregen ook bezoek van juf.Katrien "met haar dik buikje" die in februari haar babytje verwacht.
- Als knutselactiviteit werd er een babywiegje versierd met kleur- en kleeftechniek. Er werden kleine stukjes stof
  op het dekentje geplakt en met een gevouwen servet werd het net een echt wiegje.
- De kls. mochten foto's meebrengen van hun zwangere mama. De dikke buikjes kregen een mooie centrale plek
  op ons magneetbord in de klas. Als verwerking mochten de kls. een zwangere mama versieren met verf en penseel.
- Ze leerden een liedje " Kleine baby" en een versje" Klop klop" en beluisterden vele babyverhaaltjes op het einde van de dag.
- Woensdag brachten de kls.hun babypop mee en kregen die een echt badje. Wat werden die verwend!
- Ze werden gewassen, gemasseerd, kregen een flesje,... Kortom, ze werden verwend als "echte" babytjes.
- De dag werd afgesloten met de dvd "Plop en de baby".
- Donderdag begonnen we de dag met een waarneming van alle meegebrachte kinderwagens, buggy ‘s,
  loopkarretjes, …  Nadien zette de juf leuke muziek op en mochten we vrij rondrijden met onze buggy in de grote hal.
  Daarna maakten we een lange kinderwagentrein. We zochten een grote parkeerplaats voor al onze buggy ‘s.
- We leerden een slaapliedje voor de baby.
- Als beeldende activiteit deden we donderdag en vrijdag een plakoefening; we versierden een slabber.
- Om de dag af te sluiten vertelde de juf het verhaal : “Er komt een baby” aan de hand van grote prenten.
- Vrijdag deden we een waarneming en gesprek over de meegebrachte babyfoto ‘s en geboortekaartjes.
- We gingen turnen met juf Annita.
- Na de middag vertelde de juf het verhaal : “De dikke buik van Jules”.
- Daarna haalden we de buggy ‘s terug uit de grote parkeerplaats en mochten we weer door de hal rijden.
  Deze keer zette de juf heel veel kegels op een rij waar we door moesten slalommen. Dat was een leuke uitdaging !
- En om de week af te sluiten kwam de mama van Mirthe langs met baby Kaat. We zongen het slaapliedje voor Kaat.
  Dit vond ze heel leuk ! Dankjewel voor dit leuke bezoekje !
- Donderdag kregen we ook nog een kaartje van Lander. Lander werd grote broer van Lennert, een flinke baby van
  5,030kg. en 57 cm. groot. We wensen Lander en zijn ouders van harte proficiat !
- En we wensen Mirthe en haar zusje Kaat zondag alvast een heel fijn doopfeest !
  
  
  

* Juf Carine
 Beste Vrienden,
- Juf. Carmen bracht thema “ziek zijn” hellemaal tot leven door te beginnen met een uitstapje naar de Spoedafdeling.
- Van de onderzoekskamers naar de ziekenwagen en dan ons nog even naar de gipskamer wagen.
- Viktor mocht op de draagberrie.
- Toon durfde zich laten ingipsen. Zijn Oma is dan ook verpleegster in dit ziekenhuis.
- Ook nog heel toepasselijk lag  Omie van Mira in het ziekenhuis en konden we het niet laten om een blits bezoekje
  te brengen. Van harte beterschap!
- Amel was jarig en ze danste zelfs met haar muiltjes.Wat een feest!
- In onze themahoek kwam Juf. Carine Welters op bezoek. De kleuters verzorgden haar heel goed.
- Er zijn nog zoveel mooie themafoto’s waarmee we jullie volgende week gaan plezieren.
- Tot slot kwam er een echte verpleger van het witgele kruis op bezoek.
- Bloeddruk nemen,pleisters plakken,op krukjes leren lopen,het kwam allemaal aanbod.
- Van harte bedankt voor jouw bezoek.
Verzorgende groeten.
  
  
  

* Juf Nathalie
- Deze week hebben we de verjaardag van Aurélie en Amina gevierd. Ze waren in de vakantie jarig dus 
  hadden we maandag en dinsdag feest! Proficiat!!
- We deze week over piraten leren in de klas, iedere kleuter mocht een nieuwe piratennaam verzinnen. 
  Bij sommige lukte dit al goed, andere kleuters vonden dit toch al moeilijk. We hebben deze week 
  een naamkaartje geknutseld en vanaf dinsdag hangen ze bijna allemaal aan het raam. Kan je raden welke
  naam jouw kleuter verzonnen heeft? 
- De poppenhoek werd ook omgevormd tot een piratenhoek, de kleuters hadden al een eerste slachtoffer: Lowie.
  Hij werd in stukken gesneden door de piraten. 
- Er kwamen spellentjes in de kring: een memorie en een piratespel. De kleuters konden ook met een echte
  piratenboot spelen! Wat vonden ze dit leuk!
- Donderdag kwam juffrouw Jolien meespelen met de kleuters en deze maakten een mooie piratenpuzzel.
- Vrijdag kwam juffrouw Jessy dan weer meespelen, de kleuters konden met haar een mooie boot versieren.
- De clics viel ook weer in de smaak bij de kleuters er werden verrekijkers en boten gemaakt.
  
  
  

 

 

* Juf Nathalie

Wist je dat…
- we maandag begonnen zijn met het thema sprookjes.
- we op sprookjes zoektocht zijn geweest. We moesten naar prenten van sprookjes zoeken en
  proberen te raden welk sprookje het was.  Als we het goed geraden hadden vertelde/zong juf kort
  iets over het sprookje en konden we op zoek naar het volgende sprookje.
- Juf voor vele sprookjesboeken in de boekenhoek had gezorgd. Ook de kinderen hadden veel boeken
  over sprookjes mee gebracht.
- we deze week heel veel gepuzzeld hebben. We hebben  zelfs een puzzel met 120 stukken gemaakt.
- Juf ons maandag het verhaal van Sneeuwwitje heeft verteld en dat we op dinsdag allemaal een spiegel
  mochten meebrengen. Spiegeltje spiegeltje aan de wand wie is de mooiste van het land?
- we naar de film van sneeuwwitje hebben gekeken.
- De juf woensdag een ontdekdoos bij had waar allemaal verschillende soorten spiegels in zaten en opdrachten
  die we met de spiegels konden doen.
- we sneeuwwitje en de 7 dwergen hebben getekend.
- we stickerboeken met prinsessen hadden in de klas.
- juf ons verschillende sprookjes heeft verteld zoals: Sneeuwwitje, De wolf en de 7 eitjes, De Bremer
  stadsmuzikanten en Duimelijntje.
- we verschillende liedjes hebben geleerd:
  * 7 kleine geitjes alleen in huis, daar komt de wolf en moeder is niet thuis. Hap hap hap, wat een pech geitje
    nummer 1 is weg.
  * Wie gaat er mee naar Bremen?
- Donderdag stagiaire Jessie bij ons in de klas was en ze met ons spiegels heeft geknutseld.
- we op vrijdag de verjaardag van Lena hebben gevierd.
- we prinsen en prinsessenkronen hebben geknutseld.
- we met de clics een heel lang spoor hebben gemaakt. Het spoor liep door onze klas, de tussenruimte
  en door de klas van juf Nathalie D.
- we volgende week verder gaan werken rond sprookjes.
  
   
  
 

 

* Juf Liesbeth

Wist je dat
- we deze week gestart zijn met het thema sprookjes?
- de juf een spiegel en een appel gebruikte als intro van Sneeuwwitje? Dit werd al snel geraden door de
  meisjes! De verkleedkleren boden ons dan weer kansen om het verhaal uit te beelden of om ons in te
  leven in het verhaal. Dankzij de mama van Mara en moeke van Lucas konden mijn kleuters een
  dwergenmuts opzetten. Dank jullie wel voor jullie hulp!!!
- er vele kleuters waren die Sneeuwwitje hebben geschilderd of getekend?
- de nieuwe materialen in onze klas (van mijn kleuters of van de juf) weer heel veel kansen boden voor hun
  ontwikkeling: spelletjes, puzzels, lees- en woordkaarten, tekenopdrachten, schrijfmotorische opdrachten,
  verkleedkleren, bouwopdrachtkaarten en zo meer?
- we verschillende opdrachten hebben uitgevoerd met een spiegel om de eigenschappen van een spiegel te
  achterhalen? Zo weten de kleuters nu dat een spiegel ons zicht verruimt, een kleine spiegel ons minder zicht geeft
  dan een grote spiegel, met 2 spiegels je je eigen achterkant kan zien, je op een spiegel kan tekenen, in een spiegel
  krijg je een evenbeeld maar dan in spiegelbeeld, dat holle en bolle spiegels ons zicht vervormen, we het zonlicht
  kunnen weerspiegelen op het plafond van onze klas, we met behulp van een spiegel kunnen kijken onder een krukje
  zonder door de knieën te gaan? Deze opdracht vonden ze wel het aller-leukste om te doen en daarom mochten de
  kleuters dit zelfstandig verder doen om zo voor mekaar nieuwe opdrachtjes te verzinnen. Het aller-moeilijkste was
  toch wel dat de kinderen via hun spiegel een ander kind moesten zoeken in de kring. Maar na een paar tips kon
  deze praktische vaardigheid door de meeste kinderen uitgevoerd worden. 
- dat kleuters (en vooral de jongens!!!) aardig verrast werden toen ze dinsdag ontdekten dat de urinoirs werkten!
  Er werd heel wat heen en weer gelopen om deze Wc’s “in te lijven”.
- de juf verschillende foto’s had meegebracht waar torens op afgebeeld stonden? Hier ontdekten we dat er wel veel
  verschillende torens bestaan: kerktoren, kasteeltorens, watertoren, Eiffeltoren, vuurtoren, WTC -toren, de scheve
  toren van Pisa, de verkeerstoren bij de luchthaven,uitkijktoren, enz…  Daarna mochten de jongens per 4 een eigen
  creatieve toren bouwen! Samenwerken was dus de boodschap. Zo verkenden ze de materialen en zagen ze
  welk formaat van blokken er waren. Dit hadden ze natuurlijk nodig om met behulp van een bouwplan een toren te bouwen.
  Passen & meten én het tellen van blokjes kwamen hier spontaan aan bod. De resultaten mochten écht gezien worden
  en de fierheid was op hun gezichtjes af te lezen. 
- we 2 x het verhaal van Sneeuwwitje hebben gedramatiseerd in ons klasje? De kinderen konden zich goed inleven in de
  verschillende personages! 
- we in de tweede helft van de week het sprookje van Roodkapje introduceerde in de klas? Amai… dit gaf weer extra
  spelmogelijkheden voor de kinderen. Nadat de juf het sprookje had verteld, mochten ze het verhaal logisch rangschikken
  in de tijd. Ook kleurplaten en allerlei opdrachten werden spontaan gekozen zodat de betrokkenheid van de kleuters
  aangewakkerd bleef. Als extraatje organiseerde de juf een luistertaak die de kinderen per 2 konden uitvoeren.
  Ruimtelijke begrippen actief leren gebruiken & begrijpen, goed luisteren en creatief zijn naar het zoeken van
 originele symbolen gaven deze opdracht een boost in hun ruimtelijk inzicht! Komende week krijgen de
  kleuters nog een vervolgopdracht bij de luistertaak.
- de kleuters aangenaam verrast werden bij het zingen van het liedje van Roodkapje? De gezichtjes klaarden
  helemaal op toen ze zagen dat de juf een wel héle mooie pop vasthad die telkens veranderde van gedaante! Eerst
  Roodkapje, dan oma en als laatste de boze gemene wolf. Alleen al voor de pop hebben we het liedje eindeloos
  veel gezongen.. 
- de kinderen het sprookjes-ganzenbordspel wel heel veel gespeeld hebben in ons klasje? 
  Oh ja… hoe kan het ook anders! Wanneer ze het spel helemaal gespeeld hadden, wachtte er een lekkere verrassing
  voor ze! Mmmm…
Fijn weekend!