Wist je dat ...

 Wist je dat ... - Algemeen:

  • we een hele leuke materialen hebben grekegen door de inzameling van de batterijen. Dus willen we iedereen bedanken voor de batterijen en oproepen om nog steeds alle batterijen binnen te brengen. Want als wij deze binnenbrengen, mogen we leuke dingen kiezen voor in onze klasjes.

 

 

Wist je dat ... - Juf Sanne/Veerle:

  • We vanaf maandag 3 nieuwe vriendjes in de klas hebben en we nu met 17 kindjes in de klas zitten. Raffi, Nathan en Jannick, Welkom!
  • We 2 vriendjes hadden die op dezelfde dag jarig zijn. Katrijn haar verjaardag vierden we op maandag en op dinsdag vierden we Victor zijn verjaardag. Proficiat Katrijn en Victor.
  • We deze week nieuwe materialen in onze hoekjes hebben kunnen ontdekken, enkele hoekjes in onze klas zijn ook veranderd.
  • We al fijn buiten in de zandbak hebben kunnen spelen.
  • We al begonnen zijn met het maken van een cadeautje voor moederdag!
  • We volgende week starten met het thema kunst en dat er op woensdag enkele schilders met ons iets leuks komen maken.

          

    

 

Wist je dat ... - Juf Carla:

  • de kls. van juf Carla al weer vlug gewend waren aan de regels en afspraken in het klasje.
  • er na de vakantie veel kleuters zonder pamper naar school kwamen. Proficiat mama's en dank je wel voor het oefenen.
  • het getalbegrip 3 centraal stond deze week.
  • de juf een speciaal hoekje heeft gemaakt om te knippen. De knipkar mag dus naar ieders behoefte genomen worden.
  • wij punten sparen met de meegebrachte batterijen en een bestelling van speelgoed voor de klas hebben kunnen doen. Het gekregen speelgoed (zandmolen, magneetpuzzels, parels, torenmannetjes, gekleurde beertjes) erg in de smaak van mijn kleuters viel.  
  • de puzzelkast  aangepast werd en de juf  meespeelde. De gemakkelijke puzzels verdwenen  en er kwamen moeilijkere puzzels in de plaats. Het puzzelen werd deze week ook geobserveerd.
  • het boek van Pietertje Pet voorgesteld werd en er  dagelijks verhaaltjes werden verteld over dat ondeugende mannetje met zijn pet.
  • er nieuw materiaal in de beweeghoek werd gezet dat voor uitdaging zorgde. Het waren verschillende rotsen van laag naar hoog waar de kleuters op konden balanceren.
  • het thema KUNST geïntroduceerd werd. We hebben samen gebrainstormd maar KUNST was voor de meeste kleuters heel vaag.
  • de juf een schilderskoffer bij had en de kleuters heel nieuwsgierig waren. 
  • er nu geschilderd wordt op een schildersezel. Dit viel enorm in de smaak en de kleuters zaten zelfs op het wachtbankje.

         

    

 

Wist je dat ... - Juf Jeanne:

  • … mijn kleuters precies allemaal een stukje groter waren ( of waren het de korte broeken  :-) )
  • … juf Sandra de kleuters op maandag kennis hebben laten maken met kunst. Ze had boeken bij. Ze heeft een doos met verschillende technieken versierd.
  • … wij op maandag, dinsdag nog werkjes hebben afgewerkt. Er lagen nog schaapjes die moesten afgewerkt worden.
  • … we verwonderd waren hoe onze paastak veel wortels had gekregen. We zullen hem later nog in het bos planten.
  • … de kleuters zelf ook een mooie lentetak geplakt hebben.
  • … we met het inzamelen van batterijen nieuw materiaal bij Baert hebben besteld. Dit hebben we op dinsdag kunnen gebruiken.  Dankjewel aan iedereen die batterijen inzamelt. Blijven doen !!!!
  • … de nieuwe materialen een geo-puzzel en magneetplaatjes waren. De kleuters hebben hier van genoten.
  • … we op dinsdag een meester in de klas hadden. Dion, een leerling van de Campus, zal iedere dinsdag ons in de klas komen helpen. Dit in functie van zijn opleiding voor de zorgsector.
  • … we op dinsdag onze MOS-namiddag hadden. We hebben een takkenwand gemaakt. De kleuters hielpen om de takken bij te trekken.
  • … we op woensdag Larissa haar verjaardag hebben gevierd. Proficiat.
  • … we op donderdag met thema kunst zijn gestart. De kleuters vonden het moeilijk om hier over te praten. Maar uiteindelijk hebben toch goed gebrainstormd.
  • … Jules een heel grote doos bij had waar hij een huis van wilde maken. Wij hebben het huis met dikke borstels en rollen geverfd.
  • … we op vrijdag op het huis bakstenen hebben gestempeld. Volgende week maken we het af…
  • … de kleuters nu heel wat kunstenaars met naam kennen  :-) Mondriaan, Haring, Van Gogh… geen vreemden meer voor de kleuters.
  • … de kleuters met gekleurde zachte blokken zelf een schilderij van Mondriaan konden samen stellen.
  • … geel en blauw groen wordt als je het met de vingers kan mengen!!! Dit hebben de kleuters mogen ervaren.
  • … Haring gekke mannetjes tekent. Dat wij ook zo een schilderij konden inkleuren.
  • … dat we met nieuwe glitterparels ook mooie kettingen konden rijgen. Het patroon rijgen gaat al heel goed voor sommige kleuters.
  • … de kleuters in de hal ervaren fietsers worden door tussen de kegels door te fietsen.
  • … dat we heel veel verftechnieken met verschillende soorten borstels leerden.
  • … we de komende week ons huis nog verder af maken…. wordt vervolgd…..

              

   

 

Wist je dat ... - Juf Sanne:

  • … we maandag weer een kaartje van Toto kregen, hij was in Denemarken, Kopenhagen. We keken welke vlag ze hadden en leerden tot 10 tellen in het Deens. Dat was niet zo gemakkelijk.
  • … we maandag een leuk spel speelden: ‘rara, wat ben ik?’ . Hierbij moesten de kleuters gericht vragen stellen om te achterhalen wie ze waren. Dit was niet zo gemakkelijk, want de kleuters begonnen al snel te raden. Maar met wat oefenen, ontdekten ze toch wie ze waren.
  • … We dinsdag starten met het thema kunst. De juf had een leeg schilderij bij en wist niet wat erop te schilderen. Ze had al verschillende dingen opgezocht en bekeek het samen met de kleuters. De kleuters vonden alles mooi en besloten dan ook om alles uit te proberen.
  • … We vonden dinsdag ook een echte schilders koffer in onze klas met verschillende soorten verven en echte verfpaletten. Dit moesten we dan natuurlijk ook echt uitproberen. Zo verfden we met olieverf, aquarelverf en acrylverf. De kleuters merkten al snel op dat iedere verf anders was en ook anders rook.
  • … We dinsdagnamiddag in de tuin werkten, we zijn alles zomer klaar aan het maken. Deze week kwam ook de mama van Cas al helpen zaaien in de tuin. Zij zaaiden met enkele kleuters de bietenzaadjes die we van Mathijs hadden gekregen. En ook de mama van Leentje kwam ons een handje helpen. Zij had wortelzaadjes bij en zaaiden die met een groepje kleuters in onze moestuin. Dus allemaal bedankt voor de zaadjes en de helpende handen.
  • … we bij het werken in de tuin verschillende slakken hebben gevonden.  Deze werden dan ook grondig bestudeerd, twee huisjesslakken en één grote naaktslak. We lazen in het boek dat de naaktslak wel 15cm lang kon worden. We hebben ze dan ook al eens gemeten, nu was ze al 7cm lang. Ook hielden we een slakkenrace, dat was grappig om te zien. Er was zelfs één slak die vals wou spelen, want ze kroop op de rug van de andere slak.
  • … Woensdag zat er van alles van de cirkels van Kandinsky in onze schilders koffer. We hebben dan ook allemaal verschillende soorten cirkels uitgeprobeerd. En door ze allemaal bij elkaar te voegen, hebben we een groot schilderij gekregen net zoals het echte schilderij van Kandinsky.
  • … we donderdag een hele drukke dag hadden. Zo konden we eerst genieten van het toneel en zijn we daarna nog gaan picknicken en op avonturentocht geweest. Wat een leuke dag, we hebben er van genoten.
  • … we op de gang een muziekhoek hebben gemaakt, de juf heeft zelfs een voetpiano meegebracht. We hebben hier al leuk mee geëxperimenteerd, volgende week gaan we proberen echte liedjes te maken.
  • … we in de luisterhoek naar het digitale verhaaltje van ‘blauwtje en geeltje’ kunnen luisteren.
  • … er vrijdag van alles van Mondriaan in de koffer zat. Zo hebben we eerst met allerlei latten geëxperimenteerd om rechte lijnen te krijgen.
  • Buiten op de speelplaats maakten we een groot schilderij van Mondriaan en kleurden de kleuters het volledig in.
  • … we ook een danshoek/ballethoek in de klas gemaakt hebben met echte grote spiegels. Dit is een groot succes en daar zullen we volgende week zeker nog verder rond gaan werken.
  • … op naar de volgende kunstige week …

          

   

 

Wist je dat ... - Juf Gertie:

  • Tita in Engeland zit en een aantal kaartjes had toegestuurd.
    Hierbij zat ook een kaartje van de Tower Bridge en dit kaartje werd al dadelijk in de blokkenmat gehangen. De juf zorgde voor lange planken en de brug werd nagebouwd.
    Er werd geteld in het engels en een engels liedje geleerd: Lauranne had dit op cd , zo was het nog plezanter.
    Op de wereldkaart werd Engeland aangeduid: hoe kan je daar komen: met de auto op de boot, vliegtuig..
  • de krantenknipsels uit de verschillenden kranten over onze activiteit: bomen planten ,werden in het krantenboek geplakt.
    Er kwamen vragen: - als wij groot zijn , zijn de bomen dan ook groot?
    - als wij getrouwd zijn en kindjes hebben dan kan jij met onze kindjes in dat bos spelen, want wij hebben dan voor hen een speelbos gemaakt.( Oie, oei, is de juf dan nog in de klas?)
  • er dinsdag een lege kader in de klas kwam... werk  voor de kleuters.... ze worden kunstenaars.
    Wie kent er een kunstenaar? Jan en Hubert kenden ze allemaal.
    Wat is nog kunst? Wie heeft kunst thuis?
    De opa van Manuel had ook een schilderij gemaakt en hij heeft het meegebracht: dit kunnen we volgende week namaken.
  • we dinsdag met alle kleuters onze tweede takkenwand hebben gemaakt.Ook hebben we in tuin gewerkt en we vonden er een heel speciale slak  en twee huisjesslakken. We hebben de info-boeken erbij gehaald en kwamen weer nieuwe dingen te weten: de slak kon 15 cm lang worden : we hebben ze gemeten en ze was nu 7 cm . Ze eet andere bruine naaktslakken op: brr toch wel een rare hoor.
  • juf Gertie de schilderskoffer van haar mama bij had: olieverf, borstels, schilderspalet : alles werd heel geinteresseerd waargenomen.
  • Donderdag was er toneel: kijk eens naar het vogeltje....: een plezante voorstelling.
  • we donderdnamiddag op avonturentocht vertrokken: deze keer een regenboogtocht. Omdat het zo'n mooi weer was gingen we picknicken op de weide . Daarna even kijken naar de ganzen .... . Terug op de weide luisterden ze naar het verhaal van Eefje Donkerblauw. En dan de regenboogtocht: de kleuters verzamelden dingen uit de natuur : maar ze moesten de kleuren van de regenboog hebben . Zo kwamen ze erachter dat rood en oranje er heel weinig was: wanneer zie je die kleuren meer? (Herfst). Vrijdag hebben we er in de klas een regenboog-schilderij van gemaakt.
  • de juf vrijdag schilderijen  van verschillende schilders in de klas bracht . Aan de schildertafel mochten ze die naschilderen. De mama van Lynn maakte met een groepje kleuters de werken van Keith Haring na.
  • vrijdag de oma van Thimo zonnebloempitjes kwam planten.