Wist je dat ...

 Wist je dat ... - juf Sanne/Veerle:

  • We 2 nieuwe vriendjes in onze klas hebben. Welkom Lars en Niels
  • We propjes hebben leren maken van een klein stukje crêpepapier en deze dan in een plaat met kleine gaatjes konden stoppen. 
  • We in de bewegingshoek zelfgemaakte basketbalringen hebben. We hebben dozen opgehangen waarbij  bodem weg is, hier kunnen we onze zachte ballen doorgooien en dit lukt al aardig goed.
  • we op woensdag Seppe zijn verjaardag vierden. Dit deden we met een lekker vanille ijsje! Proficiat Seppe!
  • Het op woensdag ook weer tiktak tijd was. We keken samen met de kleuters van juf Carla naar de voorstelling van TikTak die juf Sanne voor ons deed. Er kwamen van allerlei spulletjes tevoorschijn van mama en papa.
  • we kettingen hebben gerijgd met parels, diertjes, figuurtjes… 
  • we met de mozaiëkjes  het mozaiëkjesbord hebben gevuld, helemaal vol.
  • we met de vrachtwagens en bulldozers de buizen hebben geladen, dat was weer leuk!
  • we lekker hebben gekookt voor onze juf, we kunnen al aardig goed de tafel dekken.
  • in de zandbak vooral onze interesse uitgaat naar zeefjes, voorwerpen met gaatjes en hiermee graag andere materialen vullen.
  • we hebben geturnd met de ballen bij juf Debby, want de verschillende soorten ballen in onze klas zijn ook erg in trek.
  • we geteld hebben bij de juf.
  • we schrijfdans hebben gedaan op het liedje: ‘Ik zag twee beren broodjes smeren!” 
  • de meisjes geínteresseerd zijn in het aankleden en verzorgen van de baby.  De juf heeft nieuwe materialen aangebracht en met ons meegespeeld om onze spelideeën te verrijken.
  • er kindjes zijn die al een opdracht kunnen uitvoeren bij het schilderen.  De juf had een tekening van een papfles en deze mochten we inschilderen tot aan de lijn.

             

 

Wist je dat ... - juf Carla:

  • het thema “kapper” een schot in de roos is bij de kleuters van juf Carla. Samen werd er gebrainstormd en kwamen er allerlei leuke ideeën naar boven.
  • de kappershoek werd ingericht. De kls. vinden het leuk om hier te vertoeven.  Het experimenteren en handelen staat centraal. De kapperspoppen krijgen telkens een andere kapsel.
  • het lied van “zeg kappertje ...” werd aangeleerd. De kls. geven zelf het onderwerp aan waarover gezongen moet worden.
  • juf Laura met ons fruitprikkers maakte. We deze gezellig samen in de kring opaten. Hmmmm lekker en ook nog gezond, hé.
  • we tijdens de godsdienstmomenten Maria extra in de bloemetjes zetten omdat het de meimaand is.
  • het getalbegrip 3 en als de kleuters dit beheersen het getalbegrip 4 aan bod komt.  De hele week komen de kleuters hiermee in contact op de meest verschillende manieren: met concreet materiaal, doos van 3/4, opdrachten uitvoeren met betrekking op dat getalbegrip ...
  • juf Sanne voor ons en haar kleuters TIK-TAK heeft gespeeld.  We blijven dit leuk en tof vinden.
  • de juf het nieuwe speelgoed van de woonkamer heeft aangeboden. Nu kunnen we met al de attributen een echt huiselijk tafereel spelen.
  • de juf een ontdekdoos bij zich had met allemaal verschillende spiegels in. We konden ons bekijken en vergelijken.  Gekke bekken trekken mocht zeker niet ontbreken.
  • de verhaaltjes van Jules bij de kapper en Anna naar de kapper verteld werden met boek. Maar de juf heeft deze ook teruggevonden bij de digitale verhalen en dus konden we deze bekijken en beluisteren op de laptop gekregen van de oma van Marijn. Nogmaals dank je wel oma van alle kleuters!
  • de juf ons geschminkt heeft. Sommige kleuters wilden ook de nagels gelakt hebben maar daar was helaas geen tijd meer voor. Misschien wel volgende week, wie weet!

                

 

Wist je dat ... Juf Jeanne:

               

 

Wist je dat ... - Juf Sanne + juf Lauren (stagiaire):

  • we deze week werkten rond het project 'Muisje Max wil geen muisarm'.
  • de kleuters leerden hoe ze juist achter de computer moeten zitten. Zo werd onze computerhoek ook wat aangepast, er kwamen kussens op de stoelen en een bak onder de tafel zodanig dat we goed met onze voeten kunnen steunen.
  • we keken naar allerlei foto's wat nu de juiste houding was voor aan de computer. de kleuters wisten deze er snel uit te halen en de foto's kregen dan ook een plekje in onze computerhoek.
  • we leerden ook oefeningen om onze vingers, armen en nek een beetje te ontspannen.
  • de juf eens goed ging observeren bij de computerhoek. Ze keek wie een goede houding had en naar de muisvaardigheid van de kleuters.
  • woensdag juf Lauren haar stage terug begonnen is in onze klas, werken rond interesses en verschillende hoeken.
    Onze klas had dus weer een hele metamorfose gekregen :-). Zo hebben we nu een kappershoek, een sjoelbak, een stille doos, ....
    Weer veel leuke dingen om allemaal uit te proberen.
  • We donderdag Fenne haar 6de verjaardag vierden, hier had ze al superlang naar uitgekeken. Nog eens een dikke proficiat!!!
  • Juf Lauren een leuk verhaal dramatiseerde over knopen in je haar.
  • De kleuters in de kappershoek met een echte schaar hebben mogen werken en de haren van de pop mochten knippen. Dat was een hele ervaring, nu maar niet in onze echte haren knippen.
  • we hebben leren vlechten en er al verschillende kleuters zijn die de techniek onder de knie hebben.
  • De oudste kleuters vrijdag een bezoekje zijn gaan brengen bij het eerste leerjaar. We hadden samen met de juffen en de leerlingen van het eerste leerjaar een leuke muzische voormiddag. Zo werkten we rond het verhaal 'Mijn eerste spinnenweb'. De kleuters hebben kunnen genieten van een poppenspel, schminken, koken, turnen en spelletjes spelen. Een goed gevulde voormiddag met een leuke afsluiting met de zelfgemaakte toastjes en 'gangnam style', iedereen ging uit de bol :-).
    we hebben dus op een leuke manier al eens kennis gemaakt met de grote school. Volgende keer (14 juni) mogen we eens een keertje 'echt' in de klas meedraaien en dan mogen de leerlingen van het eerste leerjaar nog eens terug naar de kleuterschool komen.

               

 

Wist je dat ... - juf Annita (Gertie)

  • ... We deze week niet rond een thema werkten maar de juf een interesseweek ingelast had? Zo kon de juf beter tegemoet komen aan hetgeen de kleuters leuk vinden en waar ze nood aan hadden. De juf had ook veel meer tijd nu om actief in de hoekjes mee te spelen en tijd te maken voor de kindjes als individu.
  • ... Er maandag een ontdekdoos in de klas kwam rond magneten? De nieuwsgierigheid van de kinderen werd goed geprikkeld! Als echte professoren gingen de kleuters op onderzoek uit. Wat kan je allemaal doen met magneten? De juf had ook heel wat opdrachtenkaarten en stappenplannen meegebracht. Die moesten de kleuters zelf aflezen en zo kwamen ze steeds tot leuke ontdekkingen! Zo leerden ze dat twee dezelfde polen van magneten elkaar niet aantrekken, maar afstoten! Zo konden we de magneten laten zweven. Het leek wel even op toveren! We leerden ook dat er in grote boxen van radio's magneten zitten met een hele sterke aantrekkingskracht. Paperclips, schroeven en andere materialen werden hier zelfs mee door glas en door de tafel aangetrokken!
  • ... De kleuters in de knutselhoek zelfstandig een magnetisch visspel in elkaar geknutseld hadden? Met touw, stokken, paperclips, aluminiumfolie en enkele andere materialen gingen ze aan de slag. Toen het spel klaar was, vulden we een grote bak met water en testten we het spel uit. En ja hoor, het werkte!
  • ... De juf een magnetisch mikado-spel meenam? Met een stokje waar een magneet in zat, moesten ze de andere magnetische stokjes voorzichtig uit een stapeltje tillen zonder de andere stokjes te laten bewegen. Hier was veel geduld en voorzichtigheid voor nodig. Naast dit spel nam de juf ook een ander spelletje mee, namelijk: 'Kroko loko'. Met dit spel leerden de kleuters weer wat meer bij over landdieren, zeedieren en vogels; een grote delicatesse voor krokodillen! Het doel van het spel was zoveel mogelijk dieren te verzamelen waarmee ze hun eigen krokodil konden verlengen. Aan het einde van het spel maten we de krokodillen en keken we wie er uiteindelijk de langste had. Maar pas op, tijdens het spel waren er ook enkele addertjes onder het gras! Ze vonden het een superleuk spel en konden het na het één keer met de juf gespeeld te hebben, zelfstandig spelen.
  • ... De juf foam-kralen meenam van bloemen, insecten en dinosaurussen? Zo konden ze kettingen rijgen met een ander soort parels dan ze gewoon waren.
  • ... We deze week gebouwd hebben met kleine kapla-blokjes in de bouwhoek? Wout en Keij bouwden letterlijk een toren tot aan het plafond! Ook hier was voorzichtig en geduldig zijn weer heel belangrijk!
  • ... Het magnetisch patronenspel ook deze week weer erg in de smaak viel?
  • ... We constructies maakten met magnetische stokjes en balletjes? Yves probeerde zelfs het Atomium na te bouwen!
  • ... We sleutelhangers maakten van krimppapier?
  • ... Donderdag de mama van Naomie is komen meespelen in de klas? Ze heeft met enkele meisjes kleurplaten met een legende erbij gekleurd en gewerkt met de steeknagelplankjes. Ze vonden het heel leuk! Dankjewel!
  • ... We donderdag ook lekkere, knapperige wafels bakten? Dit was wel heel speciaal deeg, want we moesten het kneden met onze handen! Hoe vettiger, hoe prettiger! Ze konden het dan ook niet laten hun handen na het kneden lekker schoon te likken Emoji Telkens was het weer spannend afwachten toen er deeg in het wafelijzer ging.
  • ... De juf elke dag een sprookje voorlas uit 'Het magische sprookjesboek voor kinderen'? Ze vonden het hele mooie en grappige verhaaltjes die hen aan het nadenken zette. Maar het allerleukste verhaal vonden ze toch 'De magische papketel'. Dat verhaal moest de juf deze week zelfs 2 keer vertellen, zo grappig vonden ze het.
  • ... We vrijdag een muzische voormiddag hadden op de lagere school in Maaseik samen met de kindjes van het eerste leerjaar? Toen we allemaal op de school arriveerden, was het allemaal nog heel onwennig! Maar toen we eenmaal begonnen en vriendjes van vorig jaar terug zagen, voelden we ons meer en meer op het gemak. We keken naar een poppenspel, hebben gekookt, gedanst, werden geschminkt en hebben fijn geturnd. Het was heel leuk!
  • ... Juf Gertie dinsdag weer terug in de klas komt? De voorbije weken zijn weer omgevlogen en ook nu was het weer heel fijn om nog eens terug in dit klasje te mogen staan. Hopelijk tot snel!!!! En aan iedereen een fijn verlengd weekend gewenst!