Wist je dat ...

Wist je dat ... - Juf Sanne/Veerle:

  • We deze week rond de basiskleuren hebben gewerkt: rood, geel, blauw en groen.
  • Ons liedje van de week rond de kleuren ging. Op het einde van het liedje mochten we dan zeggen welke kleur de juf in haar handen had.
  • Op dinsdag Jules zijn kleurenkoffer bij had en er enkele rode spulletjes inzaten en wij toen zelf ook rode spulletjes in de klas mochten gaan zoeken.
  • We in de klas ook nog experimenteerde met de kleuren: rood speelgoed, rood kleurmateriaal (kleurtjes, stiften en wasco’s), stempelen met rode verf…
  • Wist je dat we op woensdag rond de kleur groen hebben gewerkt, de juf had alleen groen speelgoed in het klasje klaar gelegd om mee te spelen.
  • We bij elkaar hebben ontdekt wie groene kleren aan had, we in de klas op zoek moesten gaan naar groene voorwerpen en deze verzamelen in de groene hoepel.
  • De juf groene beertjes heeft aangeboden, in elk huisje mochten we een beertje zetten, zo hebben we kennis gemaakt met de 1-1 relatie.  Er waren grote en kleine beren.
  • Wist je dat de juf een verhaaltje over Bella koe al tekenend heeft verteld op het krijtbord, daar kwamen ook al de verschillende kleurtjes in voor.
  • Wist je dat we op donderdag rond de kleur geel hebben gewerkt, de juf had alleen geel speelgoed in het klasje klaar gelegd om mee te spelen.
  • Wist je dat we getoverd hebben, met geel crêpepapier konden we het water geel toveren en mochten we de grote fles bij de juf vullen met trechter totdat ze helemaal vol was.  Zo hebben we ook kennis gemaakt met het begrip vol.
  • We de verjaardag hebben gevierd van Noortje, we hebben mogen smullen van heerlijke ijsjes.
  • Wist je dat we op vrijdag rond de kleur blauw hebben gewerkt, de juf had alleen blauw speelgoed in het klasje klaar gelegd om mee te spelen.
  • Wist je dat we onze lachspieren hebben gebruikt om leuk op de foto te staan bij de schoolfotograaf.
  • Wist je dat we nu zelf een kleurenboekje hebben gemaakt, leuk zeg!

                

 

Wist je dat ... - Juf Carla:

  • de kappershoek de hele week nog volop bezocht werd. De haren werden gewassen, er werd geföhnd, gekamd en zelfs nep geknipt. 
    Ook werd er veel koffie gedronken als men moest wachten.
  • de kleuters kregen de kans om een spiegeltje te knutselen gedurende de ganse week. Verschillende technieken moesten uitgevoerd worden: knippen op lijn, kleven van mozaïeken, voorzichtig uitvegen van zilverpapier en schilderen van rolletje. Ze waren fier toen ze  het eindresultaat mee naar huis mochten nemen. Maar er waren ook kleuters die een beetje teleurgesteld waren omdat ze geen spiegeltje hadden.
  • de kleuters hoeveelheden van 2-3-4 herkenden. De 1-1 relatie werd gelegd en er moest juist geteld worden. Heel wat handelingen in één keer.
  • Juf Carla op een morgen het verhaal van Rupsje Nooitgenoeg vertelde. Samen met juf Laura toverden we daarna een rupsje.  Ons handje werd geschilderd en er  werd naast mekaar gestempeld. Toen alles goed droog was, tekenden we zelf een gezichtje en onze rups was klaar. "Oh, wat lief !" zieden kleutermondjes. 
  • de juf het treinspoor als nieuw speelgoed heeft aangeboden. Niet enkel onze jongens vinden dit leuk maar er vertoeven ook veel meisjes in deze hoek. Samen wordt er dan gebouwd aan een echt spoorwegennetwerk. De bouwmat was op sommige momenten zelfs te klein.
  • de ontdekdoos "spiegels" nog steeds een centrale plaats heeft in onze klas.
  • de juf onze nagels heeft gelakt zoals beloofd werd vorige week. De kleuters zaten aan te schuiven in de voorziene wachtruimte. Daarna konden ze een gepast kleurtje kiezen en ging de juf aan het werk. De kleuters lieten hun nageltjes ook echt drogen en namen hun tijd hiervoor.

                        

 

Wist je dat ... - juf Jeanne:

  •  … we de afgelopen 14 dagen feest hebben gevierd. We hebben het verhaal van:  Rikki is Jarig,  heel goed kunnen beleven.
  • … op maandag 13 mei kwam eerst nog juf Sandra in onze klas. Zij leerden ons op de blokkenmat hoe goed we een brug konden bouwen. Stap voor stap met foto's.
  • … ook juf Demi de eerste week nog aanwezig was. Zij had een heel tof gezelschapspel. We mochten dobbelen en op het juiste plaatje een bekende figuur raden. Zij had ook een leuke domino om te spelen.
  • … juf Jeanne door aanwezigheid van deze juffen ons een nieuw speel heeft kunnen aanleren. Legplaatjes met magneten. Allemaal samen vormen ze een mooi plaatje.
  • … we echt kennis gemaakt hebben met Rikki. Op dinsdag 14 mei kwam de pop, Rikki, ons vertellen dat we samen zijn verjaardag gingen vieren. Juf Jeanne had een kalender wanneer we de verjaardag gingen vieren. Dit duurde nog lang zo hadden we de tijd om vanalles te maken voor de verjaardag.
  • … we niet alleen Rikki gevierd hebben. Maar ook de kleuters die in de maand juli jarig gaan zijn. Zij hebben nu al hun kroon van de klas gekregen en lekkers meegebracht.
  • … we op de kalender hadden aangeduid wie wanneer jarig was. Proficiat aan Gijs, Yassine, Sabri, Elise en Kaat. Zij hebben genoten van hun vroeg jarig zijn.
  • … we vlaggen hebben geknipt en zo de klas voor Rikki heel fijn hebben versierd.
  • … we Rikki een zelfportret konden geven. We moesten hem een geel broek plakken, inkleuren en een leuke feesthoed stempelen.
  • … we ook een taart op papier voor hem konden maken. Eentje van groot naar klein in drie delen. Eerst goed plakken en dan zelfstandig versieren.
  • … we het verhaal van Rikki verschillende keren hebben gehoord. Met vertelkoffer eerst als voorbereiding was dit een leuk verhaal. Ook het vertelkastje blijft een succes.
  • … we in de poppenhoek een feestbox hadden. Een sjieke feesthoed, 4 mooie borden en bekers, een taart in stukken met kaarsjes, vlaggetjes, ballonnen en een pomp erbij, rietjes. Dit waren spullen genoeg om echt wel leuke rollenspelen te krijgen. Er is wat gezongen en veel kleutes hebben op de stoelen gestaan.
  • … de kleuterrs heel gefascineerd waren door het oppompen van de ballonnen. Deze knoopte juf Jeanne dan vast en de kleuters konden zelf ophangen in de poppenhoek.
  • … we speel cadeaus hebben gemaakt. We moesten dozen van groot naar klein sorteren. Zo moesten we ook de juiste hoeveelheid papier afrollen. We maakten mooie cadeaus van groot naar klein. We konden ze ook nog passen op een groot papier. Het juist cadeau in de juiste vorm.
  • … we vorige week vrijdag lekkere wortelensoep kookten. Rikki heeft deze heel graag. En vanaf nu ook 22 kleuters :-)
  • … we ook voor ons zelf een kroon konden versieren. Kleuren, plakken, verven… het kon allemaal.
  • … klein piepschuim blokken werden omgetoverd tot mooie taartjes. Er kwamen 4 echte kaarsjes op.
  • … we boven een nieuwe box hebben met allemaal kleine voertuigen. Dit is een verrijking voor mee te gebruiken op het spoor.
  • … we met magneetvlaggetjes tegen de kast een mooi patroon kunnen verder ophangen. Achteraf kunnen we dit ook op een blad doen met papieren vlaggen.
  • … we vandaag hebben afgesloten met een heus pannenkoeken feest voor Rikki. Hij kreeg een kroon. We hebben gezongen. We hebben een fijne verrassing gehad van Rikki
  • … voor het deeg gemaakt kon worden de kleuters de ingrediënten eerst ahv pijltjes moesten gaan zoeken. En  toen konden we aan het werk. Zelf deeg maken en juf Jeanne maar bakken.
  • … we vandaag heel mooi hebben geposeerd voor de fotograaf.
  • … we vanaf volgende week de papa's wat meer in de verf gaan zetten…wordt vervolgd.

   

 

Wist je dat ... - Juf Ilse/Evi:

  • - we al gestart waren aan het Vaderdag cadeautje. De kleuters moesten op een speciale manier poseren voor een foto's. Hoe we dit hebben gedaan, houden we nog even geheim! :) Nog even geduld hebben papa's! 
  • - we letterponsen in onze schrijfhoek hebben, hiermee kunnen we onze eigen naam uit het papier drukken. We moeten wel goed zoeken om de juiste letter te vinden.
  • - we ook een lettercomputer in onze schrijfhoek hebben, zo leren we samen met Dora de verschillende letters kennen.
  • - we in de poppenhoek een verjaardagsbox hebben aangeboden. Zo kunnen de kleuters in de poppenhoek ook hun verjaardag vieren.
  • - de mama van Lisa ons kwam schminken in de klas. Wat was dit leuk!! Zo waren er plots héél véél mega toby's in onze klas! :) Maar er waren ook clowntjes, konijnen, mega mindy's, piraten, prinsessen ...
  •  

Wist je dat ... - Juf Sanne (stagiaire Lauren):

  • we maandag op exploratie tocht zijn geweest naar de kapper? We gingen al wandelend naar de kapper dus deden we onderweg een wegentocht, de kleuters kregen een kaartje met een foto op. Ze moesten dit zoeken op straat. We leerden over verkeersborden, hoe we moeten oversteken bij een zebrapad en hoe een brug wordt gemaakt.
    Bij de kapper mochten we doen alsof we zelf kappers waren. We mochten haren wassen, gel in het haar brengen, onder de droogkap gaan zitten,… De kapper heeft zelf bij sommige jongens geknipt en bij sommige meisjes krullen gemaakt. De kleuters vonden het SUPER!
  • we woensdag tijdens de turnles loopspelletjes hebben gedaan? We vonden het super leuk, maar waren wel moe! 
  • We in de bouwhoek een stad aan het nabouwen zijn? Er is een brug waar water onderdoor loopt en afgebakent met steentjes, we maken straten met bierkaartjes en tekenen er aanwijzingen op, net zoals in het echt.
  • We aan de knutseltafel onze eigen handpop kunnen maken? Met washandjes, houten lepels, rubberen handschoenen en sokken maken de kleuters de gekste en tofste handpoppen! 
  • we in de kappershoek een golftang hebben liggen? De kls maken golven in het haar van de juffen en van de meisjes, het resultaat mag er zijn!
  • we nu ook in de bewegingshoek blikken kunnen gooien en kunnen ringwerpen? Net zoals op de kermis! De kleuters kunnen al heel goed mikken! Alle potten vallen om!
  • we vrijdag naar de kerk zijn geweest? We zijn enkele kaarsjes gaan branden voor iemand die we graag zien. We hebben bloemetjes geplukt voor bij Maria te leggen en we zijn gaan kijken hoe een biechtstoel eruit ziet.
  • we een geheugenspel hebben gespeeld? Ik ga naar de kapper en ik neem mee… De kleuters moesten het voorwerp van de vorige kleuter herhalen en er zelf een voorwerp bij voegen. Het werden steeds meer en meer woorden en het werd moeilijker voor de kleuters die verder in de kring zaten. Ze konden dit al erg goed!

                     

 

Wist je dat ... - Juf Gertie:

  • *ze bij juf Gertie heel veel te vertellen hadden na dat lange weekend, maar juf Gertie had ook nieuws: er was weer een kaartje van Tita , de beer aangekomen! Een kaartje met wilde dieren op uit Zuid-Afrika!
    Er werd weer op de werelkaart gekeken waar dat lag: nog verder als Gambia.
    De Zuid-Afrikaanse vlag werd erbij gehangen en de kleuters leerden tellen in het Zuid-Afrikaans: een, twee, drie, vier, vyf, ses, sewe, ag, nege, tien! Toen kwam er de vraag: hoe komt het dat dit op onze taal lijkt?
    Oei, toen moest de juf een begrijpbare uitleg geven over de kolonies van vroeger.
    Ook het Z-Afrikaansliedje werd er aangeleerd.
    In een kinderatlas werd er opgezocht welke wilde dieren er daar leefden. De kleuters wilden ze al dadelijk gaan knutselen,tekenen en schilderen.
  • *Yves vertelde ons dat de Mona Lisa gestolen was: nu...,daar had de juf nog niets van gehoord en niets van in de krant gelezen. De dag erop kwam Wout met nieuws; de Mona Lisa was 92 jaar geleden gestolen : de dieven hadden zich in de bezemkast van het museum verstopt en het schilderij daarna meegenomen: de kleuters hingen aan zijn lippen terwijl hij het verhaal in geuren en kleuren vertelde.
  • * Lynn vertelde aan een paar kleuters dat ze drie voornamen had en zij geloofden het niet. Dat kan , want de juf heeft er ook drie.De volgende dagen hadden andere kleuters ook thuis gevraagd: en wat een vreemde namen zaten daar tussen.
  • *de cd van Shakira: out of Africa kwam in de klas: de kleuters mochten er vrij op dansen. Nadien mochten ze er schrijfdans op doen: de juf had de verschillende schrijfbewegingen op een blad getekend die aan bod moesten komen .
    Je zag ze al dansend achter hun blad staan!!!! Door die swingende muziek hing er een blije sfeer in de klas: in de tekenhoek hadden ze ondertussen ook een blad vastgeplakt op de tafel en begonnen ze ook spontaan met schrijfdans!
  • *de liedjeskast ook werd gevuld met knuffels van de nieuwe liedjes: mijnheer giraf.., dikke , dikke olifant, krokodil, en nijlpaard.
  • *we woensdag de zonnebloemen hebben klaargemaakt om thuis te planten: als de kleuters de pitjes bewaren hebben ze een blijvende herinnering aan Wurfeld.
  • *we begonnen zijn met doos 1 van de creapuzzels: toch wel moeilijke puzzels maar de kleuters zien het wel zitten, want na doos 1 komt doos 2 enz tot doos 6: ze zijn heel gemotiveerd!
  • *in de taalhoek twee nieuwe puzzels met woordjes zijn en in de steeknagelhoek staan de mini-steeknagels op de tafel.
  • *de duplodoos met wilde dieren in de klas is en de kleuters spelen er leuke fantasie-verhalen.
  • *de juf een koffertje met Knex in de klas heeft gebracht: voor de bouwers weer een nieuwe uitdaging.
  • * we vrijdagnamiddag de dvd van Peter en de wolf hebben gekeken. Volgende week komt de luistercd van dit verhaal in de luisterhoek.