Wist je dat...?

 Juf Angela:

  • Deze week hebben we rond het thema 'Jules is ziek' gewerkt. We hebben Jules verzorgd, spuitjes gegeven, met de stethoscoop naar zijn hartje geluisterd...
  • De kleuters hebben een dokters - of verpleegstershoedje gemaakt. Met meester Danny hebben ze gekleefd.
  • Ook leerden we een leuk liedje:

Hatsjie, hatsjoem

Mijn neusje doet zo'n pijn

Hatsjie, hatsjoem 

Wat zou dat kunnen zijn?

Zie ook:

1.Mijn oor

2.Mijn keel

3.Mijn knie

...

  • Ook hebben we leuke verhaaltjes verteld. 
  • Als afsluiter heeft meester Danny vrijdag getrakteerd op cupcakes. Het was zijn laatste dag en we hebben een leuke tijd met hem gehad. 
  • Volgende week zal het een spelletjesweek worden. Ook zal ik nog heel veel meespelen met de kleuters. Hier hebben ze nog heel veel nood aan. 
  • Tot maandag!

          

 

Juf Kim en juf Annita:

  • De juf maandag een notenbalk met muzieknoten tegen het prikbord in de kring maakte? Hier stond de melodie op van het liedje dat de juf wilde aanleren.
  • We maandag bezoek kregen van Igor de vogel? Hij wilde het liedje 'Broeder Jacob' voor ons zingen. Dat wilden we wel eens horen. Maar wat schrokken we toen hij begon te zingen! Zo vals! Door zijn vals gezang vielen alle muzieknoten van de notenbalk! Wat nu gedaan? De juf heeft toen haar GSM genomen en meteen naar de muziektovenaar gebeld. Die is toen naar onze klas gekomen en heeft geprobeerd om de melodie terug op de notenbalk te toveren. Maar omdat hij al zo oud is, lukte het maar moeilijk. We kregen daarom dagelijks een muzikale opdracht van hem. Als we die tot een goed einde brachten, konden we steeds een muzieknootje verdienen! Er zijn er al 2 tevoorschijn getoverd deze week, nu de 5 anderen nog! Wordt vervolgd!
  • We elke morgen de brievenbus nakeken om te zien of de tovenaar post had gestuurd? We hebben al drie brieven en 2 pakketjes gevonden deze week!
  • De eerste opdracht die we kregen was het maken van muziekinstrumenten. We hebben er heel wat gemaakt! Met papiermaché maakten we sambaballen. Lekker kliederen! Met kartonnen bordjes mochten kinderen die het wilden, schudschijven met glitters maken. En als kers op de taart, maakten we een xylofoon met verschillende kleuren crêpe-papier, 6 glazen en water. En ja hoor, elk glas klinkt anders als we er tegen tikken.
  • Er een muziekhoek in de klas gekomen is met een podium? We hebben hier al veel gedanst, gezongen, geëxperimenteerd met de instrumentjes, dirigentje gespeeld en een geluidenmemory gespeeld. De kleuters genoten er met volle teugen van! De kleuters namen ook oude schoenen mee waar we tapdance-schoenen van maakten door er bruine muntjes onder te plakken. Wat een grappig geluid gaf dat!
  • Juf An de smartgame 'day and night' meebracht? Hier hebben we al heel veel mee gespeeld! We moesten constructies maken, precies zoals op de voorbeelden. 
  • De tweede opdracht van de tovenaar heel leuk was? We werkten met de muziek vol gevoelens. Eerst hebben we een kringgesprekje gehouden over de basisgevoelens en daarna begon het echte werk. We kregen verschillende muziekstukjes te horen en moesten vertellen of we er bang, boos, blij of verdrietig van werden. De kleuters moesten dan steeds naar de juiste afbeelding rennen. Daarna hebben we de gevoelens op de muziek uitgebeeld. Het was heel knap om te zien hoe de kleuters zich konden inleven. De juf geloofde bijna echt dat ze boos of verdrietig waren!
  • Als derde en laatste opdracht van de week, moesten we het verhaal van 'Nieuwsgierig Lotje' samen muzikaal vertellen. De kleuters kregen instrumenten en voorwerpen en daarmee werd het verhaal verteld. Toen Lotje haar bezem brak, moest Julie een stok breken. En wanneer Lotje viel, sloeg Philippe heel hard op de trom. Het was een geslaagde activiteit! De tovenaar stond stiekem op de gang mee te luisteren! 
  • We veel kringspelen speelden waarbij het gehoor en luisteren centraal stond? Zo kreeg een kleuter een blinddoek om en een andere kleuter moest muziek maken met een schellenraam. De geblinddoekte kleuter moest in de richting van het geluid wijzen. Heel leuk!
  • Amaryllis en haar mama vrijdag een verrassing hadden? Ze kwamen op bezoek met hun violen! Dat vonden we heel speciaal. De mama speelde ook steeds liedjes en wij moesten raden welke liedjes het waren. Zo was er een liedje van K3, Plop, Kortjakje ... Wisten jullie trouwens dat de draadjes op een strijkstok paardenharen zijn? Dankjewel Amaryllis en haar mama om deze ervaring met ons te delen! Het was super!
  • We de week afsloten met kleuterdans in de turnzaal? De juf danste met de kleuters op de muziek van tsjoetsjoewa en leerde hen ook de 'hiphuphop-dans'. Zweten geblazen!
  • Volgende week zal er nog meer muziek in onze oren klinken!

          

 

Juf Sara:

  • We nog steeds elke dag  met Sam en Julia fijne avonturen beleven?
  • Maandag zijn we op schattenjacht geweest. Iedereen heeft veel stenen en stokken kunnen verzamelen. De kleuters hebben een schatkist geschilderd en hun gevonden schatten gewassen.
  • Dinsdag hebben ze allemaal een grandioos optreden gegeven. In groepjes hebben ze met verschillende instrumenten mooie muziek gemaakt. De meisjes hebben  gedanst en gezongen. K3 was de grootste inspiratiebron voor de meesten… Lien en Alexia hebben zelfs een muizenlied gecomponeerd!
  • Woensdag hebben we hard gewerkt met Otto, rollebol en Kasper.
  • Donderdag zijn de oudsten gaan rollebollen. Dat was pas feest!!!!!!!!!!!!!!! Springkasteel, windtunnel, klimmen, klauteren, rollen,…. Het was gewoon geweldig.
  • Vrijdag hebben we onze schatten afgewerkt met glitter.
  • Volgende week gaan we verder met Sam en Julia. Benieuwd welke avonturen we volgende week gaan beleven.
  • Groetjes en tot volgende week.