Wist je dat ... ?

Juf Angela:

  • Het was voor mij de eerste week alleen met de kleutertjes. Het is me reuze meegevallen en heb de kapoentjes al beter leren kennen. Ik heb veel met hen meegespeeld en we hebben leuke spelletjes gedaan. Zoals kleurenspellen, een lotto-spel en Sjaakie de schildpad...
  • We hebben gedanst op Plop en een bewegingsversje geleerd:

 

Stappen met de voeten, stap, stap, stap

Klappen in de handen klap, klap, klap

Zwaaien met de armen, om en rond

en dan met de voeten, stappen op de grond.

Wie doet ermee? Vooruit komaan, nog ene keer en dan is het gedaan!

Stappen met de voeten...

 

  • Ook was de juf een jaartje ouder geworden en hebben we een wafeltje gegeten.
  • Volgende week ga ik met het thema ,, Gaatjes en Buizen " starten. Wie thuis lege wc-rollen en keukenrollen heeft liggen mag ze meegeven naar school.
 

 

            

 

Juf Kim en juf Annita:

  • ... De tovenaar ons deze week weer overstelpde met muzikale opdrachtjes? Elke dag wist hij onze nieuwsgierigheid weer te prikkelen. Het eerste wat de kleuters vroegen 's morgens in de kring was: Zou de tovenaar weer langs zijn gekomen? Staat er buiten weer een postpakketje voor ons klaar? 
  • ... De tovenaar ons als eerste een opdracht in verband met letterherkenning gaf? De kleuters kregen een blad waar een foto van een instrumentje op stond en daaronder het woordje: vb. TROMPET. De kleuters moesten dan de juiste lettertjes zoeken en ze op de juiste plaats plakken. Dat ging super! Daarom verdienden we ook een vierde muzieknoot!
  • ... We maandag ook schrijfdans deden op hele leuke manieren? We deden dit met wasco's en de muziek vol gevoelens. Eerst oefenden we op A3-papier. Klonk er boze muziek, dan maakten we allemaal strepen. Als er spannende muziek klonk, lieten we onze wasco's bibberen. De juf plakte daarna hele grote vellen papier op de grond in de turnzaal en we moesten hierop op onze buik gaan liggen. We deden daarna schrijfdans met hele grote bewegingen rond ons lichaam! Dat was leuk! Sommige kindjes vonden dat de 'krabbels' op een regenboog leken als we het op deze manier deden.
  • ... Dinsdag meester Thuur voor de laatste keer in ons klasje was geweest en hij dierenmaskers met de kleuters maakte? 
  • ... We ook een luisteropdracht kregen van de tovenaar? We gingen dinsdagnamiddag op de speelplaats luisteren naar alle geluiden om ons heen. De kleuters moesten ook goed kijken op hun opdrachtenblad. Hoorden we een vogel? Dan moesten ze het prentje van de vogel inkleuren. Dat was leuk! Zo klonk er ook het geluid van een auto, de kindjes die binnen aan het spelen waren, de wind, de bouwvakkers die in de straat aan het bouwen en hameren waren ... We hoorden zelfs geluiden die niet op ons papier stonden. 
  • ... We dinsdag ook naar geluiden van muziekinstrumenten moesten luisteren en we onze oren hierbij goed moesten spitsen? De kinderen kregen een koptelefoon op en een A3-blad met instrumenten op. Als ze een geluidje van een trommel hoorden, dan moesten ze een lego-blokje op de trommel leggen. 
  • ... We van de tovenaar ook een magnetisch dominospel kregen met allemaal instrumenten op? Dit mochten we tegen het magneetbord doen. De kleuters maakten zo een hele lange slang!
  • ... We alle opdrachtjes zo goed uitvoerden dat de tovenaar bijna alle muzieknoten weer terug toverde? Donderdag kwam hij langs en samen met onze hulp toverde hij de laatste noot tevoorschijn. De kleuters waren erg enthousiast! Nu kon de juf het lied 'do, re, mi' dan eindelijk toch aanleren! Het is geen makkelijk liedje, maar de kinderen beginnen het al goed mee te zingen!
  • ... De juf donderdag het muzikaal verhaal van 'Het mannetje van de sterren' vertelde? De kleuters vonden het geweldig! 
  • ... De computer deze week ook eens werd aangezet en de 4jarigen er al goed op kunnen spelen? 
  • ... Het magnetisch patronenspel een succes was bij sommige kleuters? We mochten steeds rijen verder afmaken en konden zelfstandig de oplossingen checken in een boekje. 
  • ... We de week afsloten met kleuterdans in de kelder? Hoofd, schouders, knie en teen was toch wel het favoriete liedje en dansje van de kinderen! Daarna deden we Sherborne - en relaxatieoefeningen om tot rust te komen.

                                                                             

                                                              

Juf Sara:

Hallo allemaal

  • De kleuters hebben maandag heel veel recyclage materialen meegebracht. Ze hebben er prachtige kunstwerken van gemaakt! Twee dagen hebben ze gesorteerd en geknutseld. Ze hebben er van genoten.
  • Muisje Julia is woensdag met de step van de trap gevallen. Ai, ai, been gebroken. De kleuters hebben dus geleerd hoe ze een verband moeten aanleggen.
  • Donderdag hebben we schatten uit gips gekapt met hamer en bijtel. Er waren kleine speelgoedpoppetjes en snoepjes in verstopt! De stukjes gips vlogen in het rond!!!
  • En vrijdag was een superdag! Heel veel mama’s en papa’s zijn naar onze muizententoonstelling komen kijken. Op deze manier hebben we ons Sam en Julia thema perfect afgesloten.

Groetjes en tot volgende week.