Wist je dat ...

Juf Veerle:

  • We deze week 4 nieuwe vriendjes welkom heten: welkom Tommy, Tibe, Christian en Fréderique.
  • We in alle hoekjes met de nieuwe vriendjes hebben gespeeld, zo leren zij al spelend de regeltjes en afspraken in de verschillende hoekjes.
  • We genoten hebben van samen kleien met de juf
  • We aan het experimenteren zijn met piepschuim.  We koken soep, kloppen er slagroom van, vullen cupcakejes…
  • We al hele hoge torens kunnen bouwen
  • We elke dag kijken in ons fotoboek in de boekenhoek, we kunnen al goed van elkaars foto's vertellen en kennen al iedereen.
  • We een paar keer de slappe lach hebben gehad in onze klas, dat waren leuke momenten
  • We de kleeftechniek en schildertechniek hebben geoefend
  • We tussendoor graag dansen met de juf op muziek

     

 

Juf Carla:

  • de kleuters de hele week nog gewerkt hebben in het ziekenhuis. Er werd verzorgd, geopereerd, geëxperimenteerd met de verschillende instrumenten. De grote spuiten waren erg in trek en de pleisters gingen als zoete broodjes van de hand. Dus dank je wel mama en papa voor het meegebrachte materiaal.
  • de kleuters de kans hebben gekregen om te dabberen, een verpleegsterkapje te maken door de kniptechniek toe te passen, rode vlekjes te stempelen …
  • het versje van de rode vlekjes ook werd aangeleerd.
  • de juf nieuw speelgoed van lego “het huis” heeft aangeboden als milieuverrijking. De kleuters waren vooral bezig met het inrichten van de verschillende kamers.
  • er heel wat geteld werd want iedere patiënt moest zijn pillen krijgen. Dus moesten de kleuters het juiste aantal pilletjes in ieder potje doen.
  • sommige kleuters naar huis gingen als echte verpleegsters want zij hadden goed geknutseld … en hopelijk is er nu niemand meer ziek in ons klasje.

     

 

Juf Jeanne: 

  • we deze week de afwerking hebben gedaan van ons thema: zintuigen.
  • we onze neus en mond goed gebruikt hebben.
  • we op maandag eerst nog goed hebben moeten kijken om een tekening precies na te plakken.
  • het ruimtelijk inzien om deze tekening te plakken, niet zo simpel was maar de kleuters dit heel goed gedaan hebben.
  • we op dinsdag met onze neus hebben gestempeld. Volgende keer toch een diadeem gebruiken om iets minder verf in de haren te krijgen :-)
  • we die dag ook reukpotjes hebben gemaakt. Eerst ruiken en proeven van verschillende producten. Dan een beetje in dichte potjes steken... ruiken en terug bij het juiste product zetten.
  • we ook hier een spel speelde waar we nog eens heel goed moesten kijken. Op een ronde plaat om het eerst de gestelde vragen zoeken…spannend en leuk.
  • we met onze collega's op woensdag een leerrijke en boeiende pedagogische studiedag hadden.
  • zeep maken een hele karwei is. We hebben op donderdag zeepjes gemaakt. Het was fijn kneden met de plastiek zakken en dan in vormpjes doen. 
  • een collage maken heel fijn is. We mochten gezichten uit tijdschriften knippen en deze opplakken. Leuk !
  • citroenen heel zuur smaken, appelsienen lekker zoet zijn, pompelmoezen bitter en mango echt lekker zijn. Dat je de citrusvruchten heel goed kan persen en het sap super smaakt.
  • bij het proeven heel gekke gezichten waren te zien.
  • Tess op donderdag jarig was. Proficiat.
  • op vrijdag voormiddag juf Jeanne naar Hasselt was. Naar de school van onze 1stejaar student. Hier ging ze luisteren hoe ze hem het best kan begeleiden.
  • juf LIen Stinckens haar vervangen heeft en dat onze gokjuf, juf An haar heel goed geholpen heeft. Merci hiervoor.
  • we de komende week eerst nog wat afwerken van ons zintuigen thema en dan stilletjes carnaval laten binnen sluipen…. wordt vervolgd...

    

 

Juf Katrien/Evelien:

  • we deze week hebben gewerkt rond het zintuig: de oren? Horen, luisteren en niet kunnen horen kwamen aan bod!
  • we twee geluidenlotto's speelden? Bij de ene moesten we verschillende geluiden kunnen linken aan de juiste omgeving (vliegveld, winkel, restaurant...) en bij de andere moesten we de geluiden van dagelijkse handelingen herkennen (zoals douchen, tanden poetsen...) Dit was niet altijd even gemakkelijk en de oren moesten goed worden gebruikt!
  • we het ook heel leuk vinden om met de hele klas samen kringspelletjes te spelen? Dit gaat heel goed en het amusement is van de gezichtjes af te lezen. Zo speelden we een spel waarbij iemand zich ging verstoppen met een muziekinstrumentje en de andere moest de geluidsbron zoeken. We moesten ook het belletje zo doorgeven dat we het niet hoorde rinkelen, heel voorzichtig gingen ze te werk! Geblinddoekt de stem van een klasgenootje herkennen, een woordje stilletjes doorzeggen... Dit waren twee heel gezellige en leuke momenten!
  • we ook dierengeluiden moesten na doen en zintuigenspelletjes deden met muziekinstrumenten?
  • er in onze klas ook het een en het ander is veranderd? Zo is de boekenhoek verplaats naar de kring, zodat er twee nieuwe hoekjes gemaakt konden worden. Nu hebben een nieuwe tafel in onze klas, waarop het poppenhuis staat. Dit was al een grote hit. De kleuters speelden er graag mee. Ook kwam er een tafeltje met muziekinstrumenten extra bij.
  • de kleuters in onze klas erg muzikaal zijn? Ze testten de verschillende muziekinstrumenten uit en musiceerden er op los. We hebben ook een xylofoon-pianootje in de klas met kleurentoetsen. De juf maakte er een blad bij met een kleurencombinaties en nu kunnen we zelfstandig broeder Jacob spelen. De kleuters vinden dit geweldig!
  • we onze lichtbak hebben uitgeleend aan juf Sanne en we er een tafel voor in de plaats kregen? Die tafel werd weer een nieuwe hoek voor ons, de letterhoek!
  • sommige kleuters in onze klas hun naam al kunnen schrijven en interesse hebben in letters? Nu hebben we een magneetbord met letters in de letterhoek en nog een duplobord met letterblokjes. Zo kunnen de kleuters op een speelse manier experimenteren met letters. Dit nieuwe aanbod was onmiddellijk een succes!
  • in onze tekenhoek nu blaadjes liggen met de kentekens en daarachter de naam geschreven? Zo kunnen we onze eigen naam leren schrijven maar ook de namen van onze klasgenootjes! Nu kunnen we tekeningen personaliseren!
  • we liedjes hebben gezongen met onze mond en gebaren zonder onze stem te gebruiken? Het was nog nooit zo stil in onze klas!
  • we ook een korte (vanwege het slechte weer) luisterwandeling hebben gemaakt waarbij we met de ogen dicht moesten luisteren naar de geluiden van de omgeving?
  • we deze week ook verschillende luisterverhalen hebben beluisterd?
  • Wael deze week jarig was! Proficiat lieve jongen!!
  • we volgende week gaan werken rond de laatste twee zintuigen, ruiken en proeven?
       
 
 

Juf Sanne:

  • er maandag een groot ei in onze klas lag … vreemd ….
    We hebben samen gekeken wat voor ei het was en van wie het afkomstig zou zijn aan de hand van verschillende foto’s van dieren die eieren leggen en verschillende eieren.
    Zou het ei kunnen zijn van een dinosaurus? Dat ei leek er het meeste op …
  • alle kleuters schilderden wat ze dachten dat er in het ei zou zitten. Zo verschenen er dino’s, krokodillen, kuikens, snoepjes, …. Wie zou er winnen?
  • We dinsdag heel leuk bezoek kregen van de kleine zus van Louis, Hélène, en zijn mama. We mochten die kleine meid goed bewonderen en haar zelfs een badje geven in de emmer. De kleuters keken allemaal vol bewondering en kregen zelfs de eer om haar haren te wassen, haar lekker in ts smeren met olie, …. We mochten zelfs kiezen wat Hélène mocht aandoen: een mooie pyjama of een roze kleedje … rararara wat zouden mijn meisje gekozen hebben J, het roze kleedje natuurlijk.
    We willen Louis zijn mama en Hélène heel erg bedanken voor het leuke bezoek.
  • Na het leuke babybezoek was het natuurlijk ook tijd om onze poppenhoek wat aan te passen. We keken wat een baby allemaal nodig heeft en zorgden voor een badje, luierkussen, babyhanddoeken, speelgoedjes, …. Kortom, de moedertjes in onze klas vinden het super J.
  • Dinsdagnamiddag was Eloy onze professor. Hij liet ons een robotcopter kijken, wah …. Alle kleuters mochten hem eens uittesten en dat ging natuurlijk het beste als we op de tafel gingen staan.
  • de kleuters woensdag een dagje vrij hadden en de juffen nog eens naar school gingen.
  • toen we donderdag op school kwamen, was het ei opgebroken … maar er zat niets in …. De kleuters begonnen vanzelf al te brainstormen en de gekste verhalen te bedenken.
    Gelukkig lag er een brief bij het ei met de boodschap dat Dotta Dino in het ei zat en niet in onze klas was kunnen blijven omdat er geen eten was. Ze vroeg om ons om een dinolandschap te tekenen, dan zou zij komen kijken als ze het leuk vindt om bij ons te logeren.
  • We hebben een dinolandschap getekend en de kleuters stelden zelf voor om ook te zorgen voor dinovrienden.
  • vrijdag was er een nieuwe brief. Dotta Dino liet weten dat ze het landschap schoon vond en dat ze graag een echte vulkaan wou hebben om bij te wonden en wat bomen, bergen en water.  We schoten in actie en maakten een echte dinotafel en op de blokkenmat werd een heuse vulkaan gebouwd (met dank aan de leuke buizen van Kjenta). De dinovrienden werden er snel bijgehaald en nu maar wachten tot Dotta Dino op bezoek komt …
  • we donderdag op avonturentocht zijn geweest: zo fit als een …. Een fitnessparcours door het bos net zoals de dieren.
  • we vrijdag samen naar platvoetje en zijn vriendjes keken. Wat zagen we goed hoe de dino’s vroeger leefden. De kleuters merkten vele eigenschappen van de dino’s op.
  • Louis vrijdag 6 jaar is geworden en trakteerden met angstige,  gezonde, krokodildinosuarussen. Wat een super verrassing was dat J!!! Proficiat kleine bengel!

     

 

Juf Gertie:

  • *we maandag de kalender hebben bekeken: een nieuwe maand: wie is er jarig deze maand?
    Antal en Mathijs zijn heel erg geinteresseerd in de maan: hoe is ze nu? Volle maan....eerste kwartier?
    Deze kleuters krijgen een maan-en planetenhoekje. Op de computer kunnen ze kijken naar informatieve filmpjes en er liggen ook informatieve boeken rond dat thema.
  • Op de blokkenmat en op de tafel werden chinese muren gebouwd.
  • Op de fijn-motoriektafel mochten ze met chinese eetstokjes ponponnetjes in een bord proberen te leggen. Niet zo gemakkelijk hoor!
  • Namiddag mocht Jinthe haar proefjes doen: samen met haar papa had ze zeer interessante proefjes uit gekozen: de kleuters vroegen om de proefjes nog eens te herhalen: zo leuk waren ze!
  • dinsdag werd er nog verder geknutseld en gespeeld rond China.
  • Het tellen in 't Chinees werd ook nog verder geoefend!
  • Woensdag was het vrijaf voor de kleuters: de juffen hadden pedagogische studiedag: wij hebben nog verder gewerkt rond de rekenboxen!
  • Antal donderdag nog planeten bij had voor in het maanhoekje: ook de andere kleuters komen eens piepen in dat hoekje.
  • De juf had chinese muziek bij en de kleuters moesten haar dan nadoen zoals in de spiegel.
  • Er kwam een gesprekje over de voeten van de chinese meisjes: ze werden vroeger ingebonden zodat de voetjes klein  bleven. Dat deed wel pijn. Lisa:" daarom kijken ze zo "( en ze maakte spleetoogjes)
  • Het chinese liedje Sei, sei, sau werd ook verder aangeleerd.
  • Donderdagnamiddag zijn we op avonturentocht geweest.
  • het vrijdag voormiddag heel hard waaide en we trokken naar buiten. De juf had heel veel materiaal in de box:" spelen met de wind". Vuilzakken, bellenblazers, pluimpjes, papier voor vlieguigjes enz.
  • Met een vuilzak mochten de kleuters de wind vangen en dan vlug dichtknijpen: ja de wind zat erin! Juf kijk: de wind blaast zelf de bellen uit de blazers enz...
  • De wind was echt heel hevig en het was voor de kleuters dikwijls rennen achter hun vuilzakken en vliegers.
  • Zeker nog eens overdoen maar dan moeten we weer wachten tot mijnheer Wind nog eens hevige kuren heeft!
  • Terug in de klas hebben sommige kleuters nog een windvanger gemaakt met een plastic fles.

     

 

Avonturentocht: Juf Sanne en juf Gertie