Wist je dat...?

 Juf Angela:

  • ... We hebben de afgelopen week rond het thema 'slapen gaan' gewerkt.
  • ... De kleuters vonden het eerst een beetje gek, maar naarmate de week vorderde sloeg het thema meer en meer aan.
  • ... In de klas hebben we een slaaphoekje ingericht. Het bedje is altijd bezet!
  • ... In een knuffeldoekje hebben we gekleefd en in de maan geschilderd.
  • ... Op donderdag hebben meester Sven en ikzelf druk pyjama's aan - en uitgedaan. De kleuters vonden het reuzefijn om in pyjama te spelen, fietsen ... in de klas.
  • ... Volgende week zullen we het thema verder zetten.
  • Geniet van de foto's!

            

 

Juf Kim en juf Annita:

  • ... We deze week nog verder met onze zintuigen zijn bezig geweest? Ook proeven, luisteren en ruiken zijn stilletjes aan aan bod gekomen.
  • ... We allemaal een prachtige bril geknutseld hebben? De kleuters mochten helemaal zelf kiezen hoe ze hun bril wilden ontwerpen: met glitters, pompons, veren, foam-vormpjes ... . Met een priknaald prikten we het sjabloon van de bril uit. Dat was hard werken! Maar de resultaten mochten er zijn! Ze waren er erg fier op.
  • ... We de verjaardag van Charlotte hebben gevierd? Ze is 4 jaar geworden en trakteerde ons op een lekkere chocolade cake! Hiep hiep hoera voor onze lieve Charlotte!
  • ... We dinsdag bezoek kregen van leerlingen van de Campus? Ze kwamen ons observeren en kijken hoe wij in onze klasjes werken. Het werd dan ook erg vol en druk in de klas!
  • ... We schrijfdans deden van de 'vulkaan' ? De kinderen vonden het erg spannende muziek! In de kelder oefenden we de bewegingen: Het bouwen van de vulkaan, de vulkaan laten uitbarsten, de stenen die van de berg rollen, een regenbui... We hebben het allemaal uitgebeeld! Nadien hebben we het in de klas op scheerschuim gedaan. Dat voelde leuk aan onze handen! 
  • ... We een heel leuk liedje leerden over de 5 zintuigen? 
  • ... We woensdag een dagje vrij hadden? 
  • ... Amaryllis deze week haar dvd bij had over het leren van Engels op kinderniveau? Het sloeg meteen aan! Iedere dag als we in de kring gezellig ons koekje aten, heeft de juf dit opgezet. Vooral het tellen tot tien vonden we erg leuk. We moesten goed luisteren wat de mevrouw zei en vervolgens moesten we dit nazeggen. Dat lukte al heel goed! De kinderen vroegen ook steeds weer: ''Wanneer gaan we nog eens Engels leren?'' 
  • ... De juf het muzikaal verhaal vertelde van de '3 biggetjes'? Er kwamen heel wat geluiden en muziek aan te pas. De kleuters vonden het erg spannend als de wolf achter het varkentje aan ging.
  • ... We een waarneming citrusvruchten hebben gedaan? Samen in het gezelschap van Sien Appelsien, Koen Citroen en Stijn Mandarijn! We hebben de vruchten met de vergrootglazen vanbinnen en vanbuiten bekeken. Ook legden we ze van klein naar groot en merkten we op dat deze vruchten goed kunnen rollen omdat ze rond zijn. Wisten jullie dat je een sinaasappel op twee manieren kan doorsnijden in het midden? Je ziet dan dat de binnenkanten er niet hetzelfde uitzien als ze verschillend gesneden zijn! Maar het belangrijkste was toch wel het proeven. En ja hoor, ook de limoen, pompelmoes en citroen werden geproefd. Of we nu wilden of niet, hier trokken we hele gekke bekken van! Wat zuur! Axelle kon al op voorhand vertellen dat dit heel zuur zou worden! De appelsien en mandarijn hadden wat meer succes. We merkten ook dat als we op de sinaasappelen duwden, er sap uit kwam. De kleuters kregen spontaan het idee sap te persen en daar hadden we natuurlijk een citruspers voor nodig. We maakten aan plastic bekertjes een suikerrandje en hebben dan van het sap geproefd. Heel lekker en gezond!!
  • ... We een voelmemory deden? Met behulp van het tastzintuig hebben we steeds twee dezelfde materialen bij elkaar moeten zoeken. Sommige dingen voelden zacht aan, soms schuurde het en soms kon je het duidelijk aan de vorm voelen. 
  • ... Niet alle mensen in de wereld nog handjes of armen hebben om dingen mee vast te nemen? Daarom probeerden we in de kring een gezamenlijk schilderij te maken zonder onze handen te gebruiken. Amaryllis stelde voor om met de tenen onze penseel vast te nemen. Een prima idee, maar dat zou te lang duren om de schoenen uit te doen. Toen kwam er het voorstel dit met de mond te doen! Heel grappig, maar niet simpel om onze handen op de rug te laten! 
  • ... De juf het kinetisch zand nog eens had meegebracht? Dat was opnieuw weer erg leuk om met onze handen en het tastzintuig te ontdekken. Lekker kneden en experimenteren!
  • ... Er volgende week nog heel veel leuke activiteiten rond de zintuigen op het programma staan?
     

            

 

Juf Sara:

Hallo allemaal

  • We hebben weer een drukke week achter de rug.
  • Dinsdag zijn de campus leerlingen van 4STW komen observeren in de klas. Zij gaan ons op 11 maart weer een onvergetelijke dag bezorgen op de campus. Dan gaan we samen met de kleuters van juf Annita een hele dag workshops volgen op de campus.
  • Aangezien onze jongens gek zijn van dino’s gaan we dit thema helemaal uitwerken.
  • De kleuters hebben al een aantal dingen mee gebracht!
  • Volgende week gaan we leren waar ze vandaan komen, hoe ze ontstaan zijn, welke soorten er allemaal zijn.
  • We gaan een dino-museum maken, knutselen, schrijven, een dino-alfabet maken, dino-tanden tellen,..
  • Kortom, dit thema gaan we helemaal uitpluizen!!!

Groetjes en tot volgende week!!!!