Wist je dat krantje

* Wist je dat algemeen
- De mama van Wout is bevallen van een zoontje, Rein. Profciciat!!!! 
 

* Juf Ine
- Wat de kleuters in het klasje van juf. Ine beleefden kan je ontdekken wanneer je op de volgende link 
  klikt http://inonsklasje.blogspot.be/ 

 

 

* Juf Lieve/Kim
- Bij juf.Kim en juf.Lieve werkten ze de afgelopen week rond het thema "ziek zijn".
- Er werd een doktershoekje ingericht waar de kls. werden omgetoverd tot echte dokters en verpleegsters.
- Ook leerden ze wat er allemaal in een dokterstas thuis hoort adhv een dokterstas en een vertelboekje.
- De mama van Pieter Paesmans  kwam als verpleegster op bezoek en leerde hen heel wat snufjes over de verpleegkunde. Alle kls.kregen een pleister en windeltje.
- Ze leerden een liedje over Jules die verkoud was "Hatsjie, hatsjoem".
- De kls.knutselden hun eigen verpleegsterskapje met een nijntje erop.
- De kls. die wilden mochten een ziekenwagen versieren met penseel en verf.
- De juf.bracht het vertelkoffer van dikkie dik "pleisters plakken" aan en ze bekeken het verhaal op dvd "Lui is ziek".
- Als afsluiter speelden ze het visueel spel "wat is er verdwenen uit de dokterstas?"
- Woensdag werd de winkel omgetoverd tot apotheek. 
- De themahoek werd uitgebreid met verkleedkleren en materialen. De juf speelde mee in de themahoek. 
- We deden schrijfdans met scheerschuim, een leuke ervaring ! 
- De juf vertelde het verhaal “Anna in het ziekenhuis”. 
- Donderdag vierden we de verjaardag van Julie & Luc. Zij werden 3 jaar ! Hiep hiep hoera !
- Tijdens het godsdienstmoment vertelde de juf het bijbelverhaal van de barmhartige Samaritaan waarna er spontaan een gesprek op gang
  kwam over iemand pijn doen en iemand helpen. 
- Er kwam een experimenteertafel waar de kleuters konden experimenteren met water, spuitjes en andere materialen. 
- We knutselden allemaal onze eigen dokterstas. 
- De juf vertelde het verhaal “Kleine Rosalie is ziek”.
- Vrijdag gingen we turnen met juf Debby. 
- Na het onthaal vertelde de juf het korte verhaal van “dokter Jules”. 
- We gingen vingerstempelen en gaven Jules rode vlekjes. 
- In de namiddag speelden we een taalspelletje en om de dag af te sluiten vertelde de juf het verhaal “Kleine Leon bij de dokter”. 

  
  
  
 

Juf Carine
- week gingen we verder rond de interesses en de verbondenheid in de klas.
- Samenwerken en elkaar helpen stond centraal deze week.
- We hebben de verjaardag van Julie gevierd. Julie bracht lekkere cakejes mee. Het was een heel groot feest.
- We hebben voor Broederlijk delen waterkers gezaaid en een kringgesprek rond nieuw leven gevoerd.  Elke dag ging een groepje kleuters de waterkers verzorgen. 
- Tijdens het onthaal mochten de kleuters experimenteren met de magneetjes. Zo ontdekten ze wat bleef plakken en wat niet.
- De kleuters hebben ook met waterverf allerlei tekeningen gemaakt. Dit was een groot succes.
- Verder verliep het spel in de hoeken zeer goed.  De kleuters hebben niet stilgezeten.
- Op vrijdag was er groot feest voor Adam.
- Er was ook een nieuw verhalenkoffer nl. Rikkie is jarig!
- Dit is een fijne manier om moeilijke begrippen in een verhaal op een speelse manier te ontdekken.
- De bedoeling is om volgende week het verhaal te laten vertellen door de kleuters aan de speciale verteltafel.
- Op naar thema slapen gaan!
Tot volgende week.

  
  
  
 

 

 

 

* Juf Nathalie
- De mama van Wout een broertje heeft gekregen, Rijn. Proficiat!! Wout had lekkere cupcakes bij om uit te delen. 
  Ook kregen de kleuters van Rijn en Ella een zakje met suikerboontjes. 
- De kleuters hebben deze week allemaal eens moeten knippen op de lijn. Dit lukte bij heel veel kleuters 
  zeer goed!! Super!
- Juffrouw Katrien is op bezoek gekomen met haar dochtertje Ella. Wat was het een leuk bezoekje. De kleuters hadden allemaal een 
  mooie tekening voor de juf gemaakt en een slabbertje versierd. 
- Deze week werd er ook veel rond taal gewerkt in de klas, juffrouw An had een lotto meegenomen. Een kleuter moet vertellen wat ze ziet 
  op het kaartje en de anderen moeten kijken of ze dit op hun rooster hebben staan. Na een paar keer oefenen ging dit al heel vlot!
  Er werd ook een verteltafel aangeboden door juffrouw Sanne, de kleuters mochten het verhaal naspelen met de attributen. Wat vonden ze 
  dit leuk, er zat ook een kleuter te kijken in het boek wat ze daarna moesten doen. 
- De juffrouw bracht ook plastieke glaasjes mee en hiermee mochten de kleuters bouwen. Bij de een ging dit vlotter dan 
  de andere. Maar wat vonden ze het leuk om te doen! 
- Vrijdag kwamen de leerlingen van de campus H en R op bezoek om de kleuters te leren kennen. Op 30 april komen ze terug
  om in de nammidag met de kleuters te spelen! 

  
  
  
 

 

* Juf Nathalie
- we met de school mee gaan doen met een wedstrijd voor een ‘Kiwi party’. Hiervoor prikten we een grote letter K uit karton en versierden we die met zelfgemaakte groene confetti. 
- We nog verder werkten met de mozaïekborden, de Pikyborden en de bouwplannen.
- We schilderden met waterverf
- We een raamdecoratie van een sneeuwman prikten.
- We verder hebben gewerkt rond het project van Broederlijk delen. We zijn het leven van Lidia gaan vergelijken met ons leven.
  Wat zij allemaal wel en niet heeft in vergelijking met ons.
- Op een filmpje over Daniel, de broer van Lidia, zagen we dat de kinderen in Oeganda zelf een autootje maakten met een drankkarton.
  Dit kunnen we ook, dachten we. En woensdag gingen we aan de slag en maakten we allemaal onze eigen auto.
- We een tak van een boom in de klas hebben. We hebben de tak in water gezet en vrijdag konden we de eerste wortels al zien. 
- Het deze week de nationale voorlees dagen waren. Juf Carine S., de mama van Lena, de mama van Boris en de mama van Natacha kwamen een boekje voorlezen.
- Op woensdag zijn we met de klas naar de bibliotheek geweest. Daar stond een grote teletijdmachine waar we doorheen moesten gaan. Daarna werden er verschillende
  verhalen rond tijd verteld. Tussen de verhalen door speelden we spelletjes met tijd als onderwerp. Na afloop kregen we allemaal een verrassingsei.
- Deze week is de papa van Morad al eerste speelouder in onze klas komen spelen. Ouders die zich nog niet hebben ingeschreven kunnen dit nog doen. Het inschrijvingsformulier hangt aan de klas.
- Boris dinsdag 6 jaar is geworden. PROFICIAT Boris!!!
- Er een mooi huis van clics werd gebouwd voor de Furby van Boris.
- Aya met enkele andere kleuters een mooie slinger knutselden voor de thuiskomst van haar mama en haar zusje Anissa. Welkom thuis!£
- De kinderen van 4 jaar kralenpatronen hebben geregen. 
- We begonnen zijn met het schilderen van Afrikaanse maskers.
- De jongere kinderen verschillende knipoefeningen deden en nog  verder oefenden met het schrijven van hun naam op de lichtbak.

  
  
  
 

 

 

 

* Juf Liesbeth
- de mama van Pieter deze week in ons klasje is geweest als speelouder? Spelletjes spelen, verhaaltjes voorlezen, mee helpen opruimen stond voor
  haar op het programma… en ze deed het met veel plezier. Dank je wel voor het komen spelen in ons klasje. De kinderen hebben er weeral van genoten. 
- we hebben nog verder gewerkt aan onze luistertaken en een opdracht gedaan rond voorbereidend lezen. Goed kijken was de boodschap, voor sommige een
  fluitje van een cent maar voor andere toch een hele uitdaging. Na de stageweek van juf Martine zullen we hier verder aan werken.
- stagejuf Martine vanaf woensdag stage loopt bij ons in het klasje?
- Via de tijdmachine bij de ingang van onze klas, kwamen we in de prehistorische tijd terecht waar de dinosaurussen leven. Dit was de aanzet voor het nieuwe thema in onze klas.
- er kwamen heel wat leuke activiteiten aan bod om zo meer te weten te komen over de dino’s:
- zo zijn de kinderen op tocht geweest met een meetstok (streepje op de stok duidde aan hoe groot de kleinste dino was) om te kijken of ze iets vonden wat
  even groot is als de kleinste dinosaurus. Zetten we passen om aan te geven hoe groot de grootste dino wel was.
- mochten ze in verschillende infoboeken de verschillende dinosaurussen opzoeken.
- kregen ze een demonstratie over de werking van een vulkaan!
- knutselden ze met papier-maché aan de klasdino.
- werden de kinderen echte archeologen door opgraafwerken te doen in de zandbak met behulp van het onderzoekskoffer. Hier zitten borstels, hamertjes, beitels,borsteltjes, 
  handschoenen, … enz. in om botten op te graven. 
- leerden we een leuk liedje.
- werden er puzzels, dino’s in de blokkenhoek, overtekenprenten en zo meer aangeboden in de verschillende speelhoekjes. 
- er werd heel wat nieuwe info verwerkt en we zijn héél benieuwd wat ons komende week te wachten staat!!!